Fiberboller af 4 ingredienser (glutenfri) – Sydhavnsmor.dk

img_2485

Forrige uge spurgte jeg jer på min Instagram (som I kan følge, foruden min Facebook, hvis I  kan li’ mel-og sukkerfrit bagværk, og ønsker at få besked når der hver uge kommer nyt fra Sydhavnen om dén slags), om I ville ha’ opskriften på disse boller, eller mine bananmuffins af TO ingredienser som indeholder sølle 50 kcal stykket. Der var tæt løb og jeg valgte at dele mine (åndssvagt populære) muffins først, så nu får I disse rætti’ rætti’ gode boller! 🙂

Sprød skorpe, og fast, men blød indeni – sådan er disse super lækre proteinrige fiberboller, der ikke indeholder mel, og derfor kan kværnes af de fleste 🙂 Jeg er tosset med dem, ligeså er mit avl, og så er det også optur, at det tager under et minut at smække dejen sammen. De går FANTASTISK med både ost, pølle eller pålægschokolade ovenpå. Og fordi de indeholder så meget protein fra æg og hytteost, er de utroligt mættende samtidigt. Desuden indeholder de bette boller også et høj indhold af fibre fra havregrynene. Jeg er giga fan af disse boller, og spiser dem til alle måltider.

img_2481

Det skal du bruge til 7-8 boller (ca. 130 kcal stykket – men husk de er meget mættende):

200 g. hytteost

200 g. (glutenfri) havregryn

2 æg

1 tsk bagepulver

evt. et nip salt

Sådan gør du:

Jamen, det bliver faktisk ikke nemmere end det: Du smider hele molevitten i en skål og ælter det sammen med hænderne. Tænder ovnen på 200 C og smækker bollerne ind i den varme ovn, og lader dem bage i 20 minutters tid, til bollerne er gyldne på toppen. Så er de lækre boller med sprød skorpe klar til at indtages af en savlende mund, og knurrende mavse!

Hvis du vil eksperimentere mere med lækre, sunde boller så bør du helt sikkert også prøve mine grønne proteinboller (der kun indeholder 60 kcal stk) og mine gulerodsboller. Har du en sød tand, men vil undgå sukker (og mel) så prøv også mine MONSTER gode scones, som du kan spise med god samvittighed. Eller mine søde fødselsdagsboller uden mel og sukker.

img_2487

img_2483

Kommentarer (41)

  • Halløj. Er lige “faldet ” over din side, og mon ikke du har en fan mere 😄👍. Hvis man nu lige vil bage de boller som i lige nu, og kun har alm havregryn. Så kan det vel godt bruges, ikke?!
    Hej fra Heidi

  • Bollerne smager fantastiske; tak for opskriften 🙂 Har delt din opskrift med en veninde der har en datter der har glutenallergi.

  • Lige bagt dem for første gang… Er det meningen de skal være lidt svampet inden i.??? Eller sku de haft mere end de 20 min ?
    Mine er også ret flade i det 😕..
    Er spændt på at smage dem om lidt 😊

  • Nu har jeg bagt dem for anden gang. Og de stadig flade Sys jeg 😕 hva gør jeg forkert ??? 😢man kan ik sende billede med åbenbart . Øv .

    • Meget mærkeligt – smid dem evt på min fb side så jeg kan se. Men de bør ikke blive flade – former du dem helt runde før du putter dem i ovnen?

  • Vi laver dem på jobbet (jeg er i en kantine ) til dem der ska have glutenfri , og når vi ikke har hytteost bruger vi skyr fra harmoni i sted for det er også godt ,laver de fleste alm.opskrifter hvor vi bare bruger fint hakkket glutenfri havregryn i stedfor mel men alm. Sukker
    Tak for nogle skønne opskrifter ❤

  • Pia Leding Vendelbjerg

    Kan man erstatte hytteost med noget andet? Min datter er mælkeallergiker, så hytteost er et no go.

  • Hej Sydhavnsmor 🙂
    Jeg er ny inden for bageverdenen, så jeg ville gerne lige være sikker på ovnen – er de 200 grader i alm. ovn eller varmlufts?
    Pft, 🙂
    /C

    • Kære Christina

      Hej 🙂

      Når jeg skriver 200 grader mener jeg altid almindelige, men hvis jeg skriver 200 graders varmluft er det varmluft, så det er almindelige grader i en almindelig ovn <3

  • Hej sydhavnsmor.dk.. 😊
    Er ny i det her Sense.. – dine boller lyder som en rigtig lækker snack.. 😎
    Som sagt, så er jeg ny indenfor Sense.. sim i helt ny..!!!
    For mig er det altid lidt forvirrende at finde frem til hvor meget man må spise i en måltidskasse, af en opskrift sammensat af de forskellige HF (ingredienser)… 🧐 – I dette tilfælde.. hvor meget tæller en bolle i en måltidskasse.. er der plads til én eller to, eller…?? 😉
    Det samme gør sig gældende i sammensatte retter..???? 🙉
    Kan du guide mig… 🙏🏼
    Og forøvrigt elsker jeg dine lækre opskrifter OG din ligefrem måde at skrive på.. 😍
    Rigtig go’ sommer.. ☀️🍷

    • Hej 🙂 Og mange tak for dine søde ord, de gør mig da glad 🙂

      Jamen, jeg forstår godt din forvirring, jeg synes også det var en jungle i starten 🙂 Du må få 30 g havregryn til én spisekasse dvs du kan spise 1 bolle til hvert måltid og så kan du stadig spise 1/2-3/4 håndfuld protein vil jeg sige. Det er lidt svært at regne ud præcist, men jeg ville nok tage lige over en halv håndfuld protein ved siden af + grønt. Fx denne 🙂 https://sydhavnsmor.dk/sukkerfri-rabarbergroed-efter-senseprincipperne/ da rabarber tæller som grønt på sense, held og lykke 🙂

  • Frederikke Enevoldsen

    Skal man lave bollerne flade inden de kommer ind i ovnen? Jeg har nemlig lavet dem runde som kugler da jeg forventede de ville flade ud

  • Kan man komme gulerødder eller andet grønt i? Tænker om de så bliver for våde? Måske der så skal mere havregryn i eller mindre hytteost?
    Mvh
    Marianne

  • Josefine Rasmussen

    Hej, jeg må ikke spise mælkeprodukter, og dine lækre fiberboller er med hytteost.

    Kan jeg erstatte det med noget andet?

    Tak 🙂

  • Jeg putter alt muligt i disse boller.
    Skyr med frugt, rester af mælkeprodukter såsom koldskål, tykmælk, alm. mælk, tranebær og i går bagte jeg med revet ost og skinke. Nogen gange hælder jeg havregrynet i foodprocessoren og får dermed havregrynsmel. Krydderurter smager også godt.
    Grundopskriften er den samme hver gang.
    Tak for en dejlig opskrift

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *