May

Følg mig på instagram @sydhavnsmor.dk

Knibeøvelser, egotid og en lynguide til smilets by

aarhus1

I bussen fra København til Aarhus (Rute 1000, til sølle 98 kroner retur hvis du er studerende eller pensionist) skulle jeg storurinere og endte selvfølgelig – til trods for at jeg faktisk var oppe i god tid om morgenen – med at tage femten minutter for sent ud af døren. Således var der 16 (lange) minutter til mit tog ankom på Sjælør st. Og kun 27 minutter til afgangen på min Aarhus-bus fra DGI.  Jeg måtte derfor hoppe i en taxa for at nå den. Pga. presset tid nåede jeg ikke at tømme blæren før jeg satte min brede røv i sædet, for at køre de 300 km vestpå. Rimelig pres når man har en petit blære som jeg 🙄

Alle andre (unge mennesker) sov, åd slik og sov lidt mere, hele vejen over Fyn. Jeg havde set frem til en dag-skraber som ellers aldrig byder sig, men tissetrangen var så voldsom at jeg måtte bide tænderne – og konen downtown sammen, i 3 og en halv stive timer. Frygtelig effektiv knibeøvelse-træning. Og ditto ubehag.

aarhus4

aarhus3

Jeg kom endelig frem til Aarhus, hvor Thea min veninde stod og tog i mod mig, næsten med flag og det hele. Lynhurtigt løb vi mod Aros for at låne deres gadget-toilet, og vi røg da også et smut op i regnbuen for at se ud over byen. Hold nu kæft, hvor er jeg vild med Aarhus og aarhusianere! Der er altså en særlig stemning i den by! København er min by, her er jeg opvokset og bor, men var der nogle der ville kidnappe mig til dobbelt A, ville jeg ikke stride meget imod. Jeg kender ikke byen særligt godt, men jeg arbejdede der for ca. 10 år siden for en meget kort periode på et par uger. Og min mand har familie i Viby. Jeg mindes byen som et roligt sted med rare mennesker, hyggelige gader og masser af vand og gode cafeer. Og det er præcis sådan det stadig er. Et sted man har lyst til at blive og ikke tage fra igen.

aarhusr

aarhus6

Denne gang blev det til et lynvisit fra lørdag rundt middag, til søndag eftermiddag. Uden avl. Bare mig. Og Thea, som er tilflytter til Aarhus og som jeg har kendt siden vuggestuen i mit gamle hood Hvidovre. Min gamle roomie Mikkel fra Badstuestræde i København har åbnet en sej cocktailbar derovre. Og er du så gal vi fik gennem-kneppet Aarhus, altså rent kulturelt 😉 Vi startede som nævnt med Aros, og røg efterfølgende ned i et kreativt Sydhavns-lignende område, Institut for X. Her var der fyldt med grafittimalere, keramikere, dyr, musikstudier osv. Virkelig sejt sted. Derfra tog vi på et marked og spiste sygo-lækre Oles øko-toast og bællede gingerbeer, satte os efterfølgende på en bænk i ‘midtbyen’, og solede os i forårssolen. Da klokken slog fire (og vi havde kværnet hjemmelavet, fantastisk is fra Cribbio på gågaden) røg vi direkte på cocktailbodegaen Thorkilds, for at snuppe en eftermiddags-cocktail. Som hurtigt blev til fire. Hver. Plus det løse. Klokken var pludselig rundt midnat og alle planer om fint restaurantbesøg var nedgravet. Men det gjorde ingenting, for den lille Aarhus-brandert, på den hyggeligste cocktailbodega ved havnen og Europa Plads, var guld værd. Og det er jo efterhånden for sjældent, at sådan en mamma som jeg får høvlet stærk sprut og jeg sov da også både godt, tungt og længe til dagen efter kl. ni. Uden uafbrudt søvn af (dejlige) yngler der vækkede én. Mmm…

aarhus14

aarhus2

Vi havde inden vores cocktailkoger, købt brød i (efter sigende) Jyllands hovedstads bedste bager Nummer 24, som vi gnaskede i os til morgenmad. Theas megasøde 4-årige søn kom hjem og spiste tysker-chokoladepåskehare, som jeg havde medbragt fra København. Herefter traskede vi ned til Børnenes Jord for at bælle termokande-te og lege med geder, kaniner og på klatrestativ. Det mindede mig utroligt meget om Børnenes Dyremark i Sydhavnen (som alle med og uden børn, bør unde sig selv at slå et smut forbi), så blev helt nostalgisk, og fik da også lidt savn til min reproduktion da ældste-barnet ringede for at sige, at hun savnede sin moar!

aarhus15

Vi tog revanche for gårsdagens manglende restaurant-besøg og kastede os frådende over frokost-bøf og fritter til 60 kroner, på Oli-Bistro. Sådan et sted mangler vi bare heeeelt vildt meget i København (Sydhavnen). Hvem åbner? 😉

Pludselig var der gået 28 timer og bussen ventede på at fragte en træt krop tilbage til København. Jeg var så heldig at sidde ved siden af en sød mexikansk mand, der pruttede vældigt meget hele turen hjem. Hvilket ikke hjalp på mine tømmermænds-rester. Men smilende og glad var han og det var jo det vigtigste 😉

aarhus8

aarhus10

aarhus12r

aarhus13

Jeg vil snart tilbage til Aarhus! Både fordi jeg er vild med Thea og hendes søns (plus de stærke cocktails) selskab, men også fordi byen bare summer af hygge, kærlighed og rare, skønne mennesker. På en eller anden måde vil jeg sgu tillade mig at kalde Aarhus for et mix af Paris, Amsterdam og London i mini-udgave. De lave by-huse, kanalen, de smalle brostensbelagte skæve stræder og charmen får mig altså til at smelte lidt. I er heldige aarhusianere! 🙂 Giv endelig gode tips til skønne spise – og kultursteder, som man bare ikke må gå glip af. Så kommer jeg altså på besøg igen lige om lidt <3

Husk at du kan deltage i påskekonkurrencen om et par vildt cool ørestikkere fra Nordenstam HER – jeg trækker vinderen på søndag 🙂