May

May

Følg mig på instagram @sydhavnsmor.dk

Hvordan jeg tabte mig 10 kg og holdt vægten

Det her indlæg handler om hvordan jeg tabte mig 10 kg og holdt vægten. Mange spørger mig, i mit virke som kostvejleder, om jeg har nogle tricks og små hemmeligheder til at smide kiloene nemt og hurtigt. Når jeg spørger hvad I helst vil læse om, er der ofte nogle der ønsker mere om sundhed, nemme opskrifter, om vægttab og meget mere i dén dur.

Mange synes det virker helt uoverskueligt at tabe sig, fordi man har har forsøgt et utal af gange, uden held. Det forstår jeg godt. Sådan havde jeg det selv, da jeg for nogle år siden startede hos en kostvejleder – igen. Jeg ville gerne tabe mig og holde vægten efterfølgende, for en gangs skyld. Men kunne jeg nu det, når jeg et utal af gange før havde været på både pulver – og juicekure, gået til vægtkonsulenter osv… Jeg var bare TRÆT af at forsøge at smide de kilo jeg var ked af, og så tage hele baduljen på igen.

På billedet til venstre vejer jeg ca. 72 kg og bruger str. 40. På billedet til højre, som er taget for nylig, vejer jeg lidt under 60 kg og bruger str. 36.

Se før- og efterfotos af nogle af mine klienter HER

Hvordan jeg tabte mig og holdt vægten

Men hvordan taber du dig så og holder vægten? Det er der mange svar på, for det er så forskelligt hvad der virker for DIG. Nogle har det godt med at spise tre store måltider dagligt, andre skal have seks. Nogle har succes med at faste nogle dage i ugen, andre har succes med at spise efter LCHF-principperne. Der findes et utal af livsstilsformer, og som kostvejleder vil jeg ikke anbefale andet end at spise varieret og efter de 10 kostråd. Jeg er ikke tilhænger af et meget lavt indtag af kulhydrat og højt indtag af fedt. Men jeg er åben for at det er individuelt fra person til person, hvad der virker for hvem at tabe sig. Men overordnet set, tror jeg på, at sundhed handler om balance.

Måden jeg tabte mig på, spiser jeg stadig efter. I dag spiser jeg selvfølgelig flere kalorier ugentligt, for at holde vægten og ikke fortsat være i kalorieunderskud, sådan at jeg fortsat taber mig. Jeg har ikke et ønske om at komme længere ned i vægt, og jeg endte faktisk også med at tabe mig flere kilo end mit mål var. Men jeg har det godt lige her hvor jeg er nu, og har ikke svært ved at holde vægten. Jeg har nemt ved at finde tøj i dag, i modsætning til tidligere, hvor jeg var ked af at se mig i spejlet. Og det her er min krop og mig der mærker hvordan det føles at være i den, og derfor er det også mig der skal have det godt med den. Ligesom dig.

En af de ting der har fulgt mig siden jeg startede hos en kostvejleder, er at hvis jeg skal i biffen og gi’ den gas med tag-selv-slik, ud at drikke vin med veninderne osv. sparer jeg mine kalorier op. I dag er jeg mere loose med det end før, fordi jeg ikke længere behøver at tænke over mit indtag af mad, fordi det sidder på rygraden og fordi jeg bliver mæt hurtigere end før, da min mavesæk er skrumpet i og med jeg har vænnet mig til at spise meget mindre. At spise én portion, i stedet for måske tre, som sagtens kunne ryge ned tidligere.

Spar dine kalorier op

Når jeg siger at jeg sparer mine kalorier op, vil det sige, at jeg dagligt gennem mit vægttab spiste ca. 1500 kcal om dagen. Det svarede til et vægttab på 0,5-1 kg om ugen (afhængig af min vægt undervejs). Da jeg startede hos min kostvejleder vejede jeg knap 72 kg, og da jeg sluttede forløbet vejede jeg 10 kilo mindre (og har tabt lidt yderligere efterfølgende), og var gået 2-3 størrelser ned i tøj. Jeg lærte at bruge appen Lifesum, der er gratis, hvor man nemt kan holde styr på sit daglige indtag af kalorier ved at taste maden man spiser ind. Jeg brugte appen de første par uger af mit vægttab. I dag vejleder jeg også mine klienter, som jeg har i kostvejledning (da jeg senere hen selv er blevet uddannet kostvejleder), til at bruge appen i starten af et forløb. Men KUN i starten, for man skal bruge appen fordi man skal lære hvor mange kalorier der er i forskellige mad- og drikkevarer, ikke fordi man slavisk skal taste ind og blive FOR opmærksom på sit kalorie/madindtag.

Før jeg blev bekendt med Lifesum havde jeg ikke megen kendskab til hvor mange kalorier en Magnum, et glas vin eller en ostemad indeholdt af kalorier. Helt ærligt, hvem har dét? Men Lifesum gjorde mig opmærksom på at alle de små mellemmåltider, som ikke rigtig talte som mad, fx fire knækbrød med smør og ost, hurtigt indeholdt flere kalorier end et fuldt måltid gør. Fx indeholder et lille glas rødvin 100 kcal, 6 stykker Haribo-slik, 1 stort æg, 2 æbler eller 1/2 lille avocado indeholder det samme – altså ca. 100 kcal. Altså HVER især – ikke tilsammen (desværre 😉 ). Faktisk siger man, at hvis man spiser et æble mere dagligt end ens kaloriebehov er for at holde vægten, tager man 5 (!) kilo på på et år! Det er fandme voldsomt, ikke?

Hvis man ved man skal ud at drikke sig en ordentlig skid på med vennerne og det ca. kræver en flaske rødvin så skal man altså i løbet af ugen spare 500 kcal op, som en flaske rødvin ca. indeholder. Det er nemmere at skære 100 kcal fra sin kostplan dagligt end at springe et helt måltid på 500 kcal over fredag, fordi man ikke nåede at spare op.

Intet mad feder, det handler kun om kalorier – og det er lige meget hvornår du spiser på dagen

Man hører ofte at mad som pomfritter, pizza og slik feder. Det gør det også, hvis du spiser for meget af det. Men gulerødder feder altså også – alt der er kalorier i tager du på af, hvis du spiser for meget. Så hvis du spiser en hel pizza til aftensmad er der for mange ikke flere kalorier at gøre godt med til resten af dagen. Man kan spise mange gulerødder for at nå op på et højt kalorieindtag, men det er heller ikke sundt kun at leve af gulerødder. Det handler om balance, og der er ikke noget med at man bliver større og tager mere på, hvis man spiser lige inden sengetid. Kalorier er kalorier, og hvornår du spiser dem gør ingen forskel. Det er måske blot bedst for dit blodsukker at fordele dine kalorier ud over dagen, så du holder det stabilt og ikke bliver oversulten og ikke kan styre din sult.

Protein

En anden vigtig faktor, som jeg også oplever blandt mine klienter, er (mangel på) protein. Mange spiser slet ikke nok protein, og protein er super vigtig for mæthedsfornemmelsen og er grundtenene for din krop holder sig oprejst. Mange får ikke nok protein, og bliver derfor ikke ordentlig mætte og overspiser. Overspisning er nemlig en af de største faktorer til overvægt. Man tager lige en portion til, fordi maden måske ofte består af for lidt protein og for mange kulhydrater som ris, pasta, kartofler og brød (som der er mange kalorier i).

Kulhydrat er vigtigt og jeg er slet ikke en af de kostvejledere der er fortalere for at man skal holde sig fra kulhydrat – hjernen har brug for kulhydrat, og hepper på alt med fuldkorn der også giver en god mæthedsfornemmelse og er godt for fordøjelsen! Man skal blot have det i de rette mængder – ligesom de andre makro’er som protein og fedt. Og alkohol 😉

Motion

Er motion et must under et vægttab?

Nej, det er ikke et must. Men det er en skide god idé at bevæge sig, for så kan du nemmere tabe dig, og holde vægten bagefter. Motion er ikke det der for os kvinder batter aller mest ift vægttab. Vi spiser os hurtigere slanke end at løbe os slanke. Men hvor maden er vores energikilde, er motionen det der virkelig gør en forskel for vores sundhed. Så det er RIGTIG godt at bevæge sig!

Da jeg tabte mig spadserede jeg over alt. Og jeg ændrede min bus-vane til en gå-vane. I stedet for at tænke at bus & tog var mit primære transportmiddel planlagde jeg mine gåture og spadserede næsten over alt i København.

En dag skulle jeg i IKEA og købe nogle ting med min far. Og så tog vi sgu turen til bens, hele vejen til Gentofte fra Sydhavnen. Det var en tur på 12 km, som tog et par timer. Så var der både plads til kage, fredagssnolder og en helvedes masse god samvittighed. Faktisk gjorde motionen – og gør stadig, en stor forskel for mig. Når jeg bevæger mig mere, får jeg mindre lyst til alt det usunde og jeg bliver generelt mere glad.

Kiloene raslede af mig i starten og så tabte jeg mig kun et par hundrede gram de sidste par måneder under mit vægttab. Men jeg var glad! Hver uge gik jeg til kontrol hos min kostvejleder, for det var enormt motiverende at ‘kontrolleres’ og få gode råd med på vejen, at blive klappet på skulderen og se resultaterne på vægten fra uge til uge. Jeg fik også en kropsanalyse hver gang, så jeg kunne følge med i min krops generelle sundhed. Ikke blot vægten, men også min fedtprocent, metabolske alder (status for hele kroppens sundhed), muskelmasse og BMI mm. I dag får alle mine klienter i personlige forløb også en kropsanalyse hver gang de kommer til mig (om det er hver, hver anden eller tredje uge) for at se udviklingen. Det er topmotiverende!

Jeg fik langsomt nye vaner under vægttabet, hvor mad ikke var mit fokus, selvom det lyder skørt. Hvordan kan det ikke være i fokus, under et vægttab?

Fordi jeg ikke så det som en slankekur. Jeg måtte alt undervejs. Jeg drak vin hver weekend, og sågar engang i mellem en hverdagsaften med veninderne eller min mand. Jeg spiste kage når jeg havde lyst (gerne mine egne sundere kager, men også dem fra Lagkagehuset ;)). Jeg sagde ikke nej til en pizza på Mother, jeg spiste måske bare kun halvdelen og lagde ofte grønt-bunden hjemmefra med et par gulerødder, en bakke cherrytomater, en halv agurk eller lignende… jeg følte – og har ikke siden, følt mig begrænset i hvad jeg kan indtage for at holde min vægt. At jeg gik fra A til B når jeg skulle noget gjorde at jeg ikke skulle bekymre mig om jeg fik for meget, for de ekstra glas vin jeg indtog i weekenden havde jeg pre-gået i ugen forinden.

Jeg tror på et langsomt, holdbart vægttab end en lynkur, hvor vanerne ikke kommer ind under huden og man ender i de samme mønstre når forløbet er slut, og man har nået målet. Jeg tror på at et sundt vægttab hedder 0,5 – 1 kg om ugen… og måske mindre når man næsten har nået målet.

Hvordan ved man hvad målet er?

Mange kommer til mig som kostvejleder og har et ønske om en vægt. Så vejleder jeg dem i om det lyder fornuftigt eller urealistisk. Ofte vil kropsanalysen fortælle en hvad ens idealvægt er, og her er det vigtigt at man ikke bliver ked af det, fordi det virker langt væk fra udgangspunktet. Det er slet ikke sikkert at idealvægten er den man skal stræbe efter. Hellere veje 10 kg mere og spise sundt og bevæge sig (og spise lidt for meget af det sunde), end at være åleslank og leve af hvidt brød med leverpostej og slik, og ligge på langs hele dagen.

Jeg vejleder i sundhed – ikke kun i vægttab.

Min vægt i dag – to år efter

Mine nye vaner guider jeg nu andre i – som I ved er jeg selv blevet uddannet kostvejleder og har det sidste år vejledt en masse (primært) kvinder i sundere kost. Mange har købt min populære vægttabspakke og klaret vægttabet selv, andre har fået hjælp og støtte både online– og personligt.

Jeg ELSKER at give mine råd videre til andre, der ønsker at tabe sig og holde vægten. For jeg fik nogle redskaber under eget vægttab og selvfølgelig i dén grad under min uddannelse som kostvejleder, der gør at jeg i dag lever et helt almindeligt liv med rugbrødsmadder til frokost, havregrød eller yoghurt til morgenmad og børnevenligt aftensmad til aften. Og vin i weekenden. Der er ikke noget der hedder ingen stivelse, mærkelige ingredienser eller et stort og uoverskueligt madbudget ingen kan være med på.

Man spiser – efter mine kostplaner – helt almindelig hverdagsmad (der selvfølgelig kan peppes op hvis man ønsker, efter mine byttelister eller inspiration), hvor man ikke sulter sig selv, hvor det søde og sjove er tilladt (i rette mængder selvfølgelig), og hvor man hurtigt ser resultater, hvis man selv er motiveret.

For det er vigtigt at huske: Jeg kan sagtens hjælpe dig med at få en slankere krop, du vil føle dig langt bedre tilpas i. Men ingen kan hjælpe dig, hvis du ikke selv er klar og motiveret for at ændre de vaner du nu har. Det er ikke (nødvendigvis – kommer selvfølgelig an på hvor usundt du nu lever) noget med en kæmpe livsstilsændring, men blot små ting i din hverdag kan gøre en stor forskel.

Online- eller personligt kostvejledningforløb

Hvis du vil starte i et online- eller personligt forløb hos mig, så se mere om mulighederne her.

Lige nu giver jeg 25 % rabat på online-kostvejledning med koden “ONLINE25”, som du blot indtaster når du køber tilbuddet her (6 uger) eller her (12 uger). Tilbuddet gælder marts ud.

Tænker du at du selv kan klare forløbet, med min vægttabspakke uden online vejledning, får du også 25 % rabat på min vægttabspakke med samme kode – køb pakken her.

Har du brug for hjælp til at finde ud af hvilken pakke (1300-1700 kcal) du skal vælge, så skriv mig en mail på kostvejledning@sydhavnsmor.dk så hjælper jeg dig 🙂

Hvis du har nogle gode råd du ønsker at give videre, så skriv endelig en kommentar herunder <3

Følg @sydhavnsmorskostvejledning på Instagram for inspiration 🙂

Del på facebook
Del på Facebook

6 kommentarer til “Hvordan jeg tabte mig 10 kg og holdt vægten”

  1. Kan man spare kcal op på lifesum (hvordan) eller husker du bare om du er i plus?
    Og kæmpe kompliment, du ser bragende godt ud og er kæmpe inspiration😊

    1. Sydhavnsmor

      Hvor er du bare sød – mange tak for kompliment <3 I Lifesum holder man øje fra dag til dag så jeg ved bare selv hvor meget jeg er i underskud af kcal. Når dagen er omme kan du se hvor meget du har skulle spise og hvor meget du reelt har spist, og så skriver du det ned hvis du ikke kan huske det og dermed ved hvor meget du har til gode.

      Ligeledes med motion. Når du motionerer skal du spise mere. Jeg har den regel at jeg SKAL spise mindst halvdelen af de kcal jeg forbrænder ved træning eller sport på selve dagen og resten kan gemmes. Det er nemlig vigtigt at få nok næring og ikke stresse kroppen med for lidt mad.

  2. Heiii
    Hvis man eks må spise 1500 kcal dagligt
    Og så motionere sig til 400 ekstra
    Må man så godt spise for dem.?

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Få de sidste nyheder direkte til din mail

May

Velkommen! Jeg hedder May, er 37 år, gift med Martin og mor til Uma fra `12 og Sofus fra `14. Når jeg ikke vander blomster i mit lille bådhus i Københavns Havn eller ripper nettet for nye rejsemål, bager jeg tonsvis af kager – gerne den slags man kan spise hver dag med god samvittighed, uden mel og sukker. Her på Sydhavnsmor.dk deler jeg et hav af sundere opskrifter, rejse- og kulturoplevelser, guider til DIY’s og en masse andet.

Populære indlæg

Webshop

Instagram

Scroll til toppen