Guide til Paris

Følg mig på instagram @sydhavnsmor.dk

Guide – Pariserturen du aldrig har haft

Guide til Paris

Tre dage i Frankrigs hovedstad, Paris – så kan man vel både nå Eiffeltårnet, Louvre, Sacre Cœur og Triumfbuen. Alexandra, Tina og jeg har været der flere gange før, og heldigvis var Christina, der havde sin virgintour til byen, med på at være lidt anti-turistet, og droppe den klassiske tur rundt i byen. Derfor endte vores 72 timer i Paris, med at blive pariserturen vi aldrig har haft – og som jeg vil anbefale dig at få 😉

Dillerbanden og supporter i Paris

Alex, Tina og Christina udgør næsten halvdelen af Dillerbanden. En bande, med 7 medLEMmer, der blev stiftet for nogle år siden af syv af mine (skide skøre og pisse dejlige) bloggerkollegaer. Jeg er ikke selv en del af banden, men er stolt supporter, og er heldig at få lov til at komme med til bl.a. julefrokoster og Pariser-ture 😉 Hvis man vil læse om Diller-banden og dens opståen, kan man gøre det ovre hos Lillemor.

Vil man gerne have alle de gode tips, og gøre os kunsten efter og dermed få den FEDESTE Parisertur ever, så skal man blot læse videre i guiden her.

Guide – 3 dage i Paris – hvad skal man se og opleve?

Start med at se vores video, som Christina har kreeret – når jeg ser den vil jeg tilbage. NU! 🙂

Mr. Eiffel

Vi droppede som sagt de fleste klassiske turistting. Men vi skulle lige forbi og sige hej til Mr. Eiffel. Det var jo Christinas jomfrutur til Paris, selvom hendes familie har hus i Sydfrankrig og hun har tilbragt mange somre dernede. Ingen af os var oppe i tårnet da det koster mere end 400 kroner at komme til tops. Vi ville hellere bruge pengene på kalorier end attraktioner, og tre af os har været deroppe flere gange før. Til gengæld fik vi filmet en masse skud med Eiffel-manden i baggrunden, til vores IG-profiler 😉

Selvfølgelig skal man også se Notre Dame, Seinen, Sacre Cœur, Montmartre osv. when in Paris. Men at bruge hele dage på det, droppede vi. Notre Dame passerede vi kort på vej til noget andet. En canadisk tv-selskab interviewede Christina om hendes holdning til den katolske katedral… that girl is made for TV!

Crazy Horse Paris

Strip, gospel og teen-clubbing

Vi lagde hårdt ud, efter ankomst, med sober strip på Crazy Horse. Crazy Horse er legendarisk cabaret i Paris. Efter at have kastet fyrre baguettes med brie, Philadelphia, skinke og et par glas bobler i kæften, tog vi en taxa til Crazy Horse. Vi sad ved siden af en skide sød (ikke-lummer, selvom det ku’ lyde sådan ;)) fyr i flyet på vej til Frankrig. Han fortalte os, at Crazy Horse er et must! Det er rimelig pricy at se cabaret i Paris, som byen jo er så skide kendt for. En billet koster næsten 1000 kr inkl. en flaske champagne. Men det var en vild oplevelse, at se alle de flotte nøgne damer, med ens talje-og patmål, der danser og mimer rundt på scenen. Vi var enige om at det var et must i Paris, men prisen var sgu for høj.

Anden aften, efter vi havde #dansetdetud i vores Airbnb-lejlighed, der ikke er værd at skrive hjem om, men lå super godt i 5. arrondissement, satte vi – efter italiensk mad, kurs mod Glamour Boys. Fransk chippendale! Nu havde vi set nøgne damer, så ville vi sgu også se nøgne mænd! Men Glamour Boys holdt pause til marts, så den oplevelse har vi til gode. Vi troede vi havde fundet adressen, i en lille sidegade, hvor en mørk fyr i jakkesæt stod som vagt. Hvad vi senere fandt ud af, var at vi havde prøvet at komme ind i den pissedyre butik, Celine, i stedet for chippendale. Han fattede heller ikke en brik, af hvad vi snakkede om 😉

I stedet besluttede Alex, der er ca. 10 år yngre end os andre gamlas, at vi skulle på diskotek. En af hendes IG-følgere havde anbefalet os at tage på Duplex. Eftersom det vist er navnet på et kondommærke, tænkte vi at det ikke kunne gå andet end galt – perfekt 😉

Tina spottede straks at gennemsnitsalderen var ca. 14 år, da vi stod ved indgangen. OK, måske 18. Men max 18 så. Det lignede mere en kø til den lokale SFO, end en kø til et diskotek ved Triumfbuen 😉 Og vi blev spurgt om ID! YES, mand! Jeg fik – fordi jeg er blevet gammel og tør – lidt kolde fødder. Men shit det var sjovt at opleve!

Diskoteket der ligger under jorden, havde tre etager, der spillede forskellig slags musik. Vi synes selv at vi passede bedst ind i den latinske 😉 Men jeg er stensikker på at andre har tænkt, “hvad laver vores mødre herinde?”. Jeg taler normalt kun pænt om andre, men Tina, Christina og selv Alex, så gamle ud derinde, hah! Jeg kunne heldigvis ikke se mig selv 😉 Vi dansede det virkelig ud, og genoplevede vores vilde ungdom med shakende baller 😉

På en plakat ved Seinen, havde Christina spottet en gospelkoncert. Der er INTET federe end gospel og heldigvis var både Alex og Tina også med på den. Vi bookede fire billetter på forreste række til “Gospel Dream” i Cathedrale Americaine. Tæt på Triumfbuen. Tina, der sagtens kunne gå for at være en bleg gospelsanger. I ved hvad jeg mener, hvis I følger hende 😉 , havde aldrig været til gospel før. Men da vi efter halvanden time i HIMLEN tog derfra, og Christina havde krammet adskillige sangere og ledere fra koret, sang Tina “Halleluja” så højt i taxaen, at taxamanden ikke – som alle andre taxachauffører ellers plejede – kørte en omvej og snød os 😉

Hvis du nu sidder og tænker, at vi tog rigelig mange taxaer, så har du ret. Det koster ikke mange penge at køre taxa i Paris, og slet ikke når man er fire der splitter regningen. 5-7 km koster 10-15 euro. Jeg er selv sådan en (irriterende type) der gerne spadserer ALLE steder hen. Fordi jeg så kan æde mere i den anden ende. Sådan er Alex ikke – hun både æder og napper taxaer, og ser stadig pissegodt ud 😉 Så vi gik på kompromis, og både gik og tog taxaer til den store guldmedalje.

Efter hospitalsindlæggelsen har jeg været afholdende med alko. Som ellers er min livret. Eller tæt på. Men i Paris fik jeg igen smagt både lidt vin og drinks. Normalt bader jeg ofte i procenter, når jeg rejser. Men her svømmede vi mere i chips og chokolade, end vin og sprut. Vi sov længe, havde det åndssvagt sjovt og grinte mere på tre dage, end jeg har grint det sidste år sammenlagt. Se evt. vores stories fra turen under “højdepunkter” på min Instagram @sydhavnsmor.dk. Vi åd mindst 10 poser chips hver og 10 pakker Philadelphia til morgenmad på 3 døgn. Vi fik ingen grøntsager, men masser af chokolade.

Steder du skal besøge i Paris, som 3 Dillere og jeg anbefaler

Populare pizza – vi stod i kø i næsten en time. Nåede aldrig ind fordi vi hellere vil se nøgne mænd (som vi så aldrig kom til…). Vi hørte fra en italiensk kok, der arbejder på Michelin-restautant, at stedet serverer verdens bedste pizzaer. Man fornemmede populariteten, da man så køen. Men man skal ikke lade sig afskrække. Det går hurtigere end man tror, da der er plads til mange indendørs.

Chippendale – Glamour Boys. Grunden til vi skal tilbage! Crazy Horse – fransk cabaret med flotte, nøgne kvinder og to topseje stepdansende (mindre pæne) sjove mænd 😉

Duplex disko – klub!

Le Meurice Cedric Grolet Paris

Le Meurice – Cedric Grolet, som er konditor og har en lillebitte IG (med 1,4 mio følgere ;)) har en kagebutik, en spytklat fra Louvre. Vi gik målrettet efter at spise kager med skum-fyld, der ligner citroner eller æbler. 17 euro for én lille kage, der er væk i et svuptag. Men den var altså pengene værd. Smagen var god, men jeg er stadig mere til træstammer til en 10’er. Men oplevelsen, fordi man ikke lige ser den slags kunst hver dag, var sgu de 17 euro værd. Æblet smagte bedst, og køen til disken var LANG! 😉

Gospel – vil man gerne, som os, høre gospel i Paris, kan man tjekke det aktuelle program ud her.

Morgenmad

Tripadvisor-appen var vores ven, når vi skulle finde lækre spisesteder. Vi skippede som regel morgenmaden, fordi vi var så langsomme til at komme ud af døren og kombinerede morgenmad og frokost.

Loulous Friendly Diner Paris

Loulous Friendly Diner

Loulous Friendly Diner spiste vi god morgenmad. Ret hipt sted. Både med inden- og udendørs servering. Vi spiste avocado-æggemadder, egg benedicts, matcha-lattes og friskpressede juices i lange baner. Prisniveauet var rimeligt. Ca. 10 euro for en mad / 6 euro for drikke.

Le Créperie gourmet

Le Créperie gourmet er en vegetarisk og glutenfri café, i 5. arrondissement / latiner-kvarteret. Vi bestilte hver en bio-brunch, som navnet antyder var den økologisk. Den indeholdt pandekager med valgfri æg (røræg eller spejlæg) med laks eller gris’bas, frisk frugt, ost eller yoghurt, brød, søde pandekager med 3 forskellige slags topping (fx nutella, karamel og syltetøj…), friskpresset juice, te, kaffe eller kakao for 22 euro (ca. 165 kr). Den var god og man fik MEGET mad for pengene.

Vi endte også med at spise et par tilfældige steder, som ikke er værd at nævne, fordi de ikke kunne noget, som andre franske spisteder ikke kan. Der er MANGE caféer og restauranter over ALT. Mange af dem er gode. De ligger på stribe, på alle gadehjørner og der er så meget leben i gaderne i Paris, selv når det regner.

Moules Frites Paris

MEN, når det er sagt er moules frites og chevre chau, der er klassisk fransk, et MUST, når man er i Paris.

Parisisk shopping droppede vi næsten, men røg forbi en Primark, i et stort (forfærdeligt) shoppingcenter, udenfor centrum, på vej til lufthavnen. Man kan altid finde noget i en Primark, men man kan også lade være.

Hvor skal man bo i Paris?

København virker til at være en lille pis-by ved siden af Paris. Jeg vil anbefale at bo i 5. og 6. arrondissement. Det er super centralt med hyggelige små gader og masser af butikker, cafeer osv. Vil man bo i shopping-himlen skal man vælge 9. arrondissement. Vælg 18. arr. for den mere alternative bydel.

Vi boede i 5. arr. i en super smadret lejlighed. Men den var godt placeret og hvad faen betyder det så, at der stinker af pis i opgangen og at det ligner der ligger en død mand og siver ned gennem loftet?!

Tips

Man bruger euro i Paris/Frankrig

Du har ikke behov for en adapter!

Prisniveauet i Paris er det samme/måske lidt billigere end i København

Tag metro hvis du skal en længere strækning gennem byen. Der er heftig trafik, og det tager lang tid at komme gennem byen.

Det tager 1 time og 50 min. at flyve til Charles de Gaulle, og en returbillet kan fås til ca. 1000 kr. inkl. håndbagage (måske billigere).

Tag en taxa fra Charles de Gaulle til centrum. Der er ca. 20 km og det koster 55 euro, fast pris.

Følg de andre damer i Paris

Følg de andre damer på Instagram, hvis du vil have en bedre dag – de er FANTASTISKE og skide humoristiske, hver og én 🙂

Tina (@lillemorblog) – en langbenet blondine, med masser af humor, der er uddannet jordmoder. Mor til Mandlen og Kummefryseren og bor i Hvidovre, med sin flotte håndværker-mand. Hun tog pis på alle i Paris. Hun er skide god til at holde masken og freake folk ud, på den fede måde, bevares. Og så har hun en iskold, men hjertevarm humor, er total omsorgsfuld – og hælder rødvin på sine cornflakes-typen.

Christina (@karmamillidk) – har altid verdens største smil. Hun bor i Hareskoven, med mand og to søde børn. Er CivilIngeniør og badass businesswoman, på den rare måde, med sit eget firma Designed Learning. Og så ligner hun en blanding af Lady Gaga og Sarah Jessica Parker.

Alexandra (@migogmintinderbaby) – Alenemor til Elliot, som hun har fået med Pilot-manden. Det er ham med de store muskler, som hun mødte på Tinder. Fuldtidsinfluencer og foredragsholder, med en kandidat i dansevidenskab. Alex spurgte tjeneren “Can we pay with the same?”, uden at trække en mine. Hun er skide sød, sjov, vild og meget ærlig 😉