Hvilken træningsform er mest effektiv?

Reformer, hjemmetræning eller cirkeltræning?

Lidt tarveligt, at dele et indlæg om træning på en søndag 😉 Jeg har ingen tømmermænd, men jeg var til bryllup i går (og i nat), så træning er der sgu ikke noget der hedder i dag!

Jeg har altid været lidt sløv ift træning. Jeg synes simpelthen ikke det er sjovt. Nu ved jeg godt, at alt i denne verden ikke er lige sjovt, og at vi er nødt til at gøre noget engang i mellem, som vi ikke bryder os om. Sådan er livet. Men altså det er jo ikke et must at træne. Og så alligevel… er det. For hvis ikke vi gør, holder vi ikke kroppen stærk. En stærk krop er vigtig, hvis vi gerne vil holde kroppen sund og undgå at blive krumryggede og få ondt over det hele. Men helt ærligt… findes der virkelig ikke en træningsform, der er sjov, som også er effektiv?

Jo!

Reklame – da jeg har fået nogle prøvetimer, for at skrive om oplevelsen.

Reformer

Kender I Reformer? Det er ikke mere end et lille år siden jeg gjorde mig bekendt med denne, lidt sjove og måske lidt skøre, træningsform. skør er den måske alligevel ikke, for Reformer er en træningsform, hvor man ligger på en maskine og træner hele kroppen samtidigt.

Jeg synes faktisk ikke det er hårdt. Men der findes også flere forskellige måder og grader man kan træne på. Jeg trænede i Senses, der bl.a. ligger på Vesterbro. Jeg har tidligere gået til hot yoga dernede, som ikke var noget for mig. At svede i et lokale på 42 grader, mens man træner hårdt. Nej, tak. Det er ellers en yderst populær træningsform, som mange elsker, bare ikke mig.

Tilbage til Reformer. Som jeg egentlig skulle teste 10 gange, men pga. sygdom og et par aflysninger, aldrig blev mere end til 7 gange. 7 gange, som jeg faktisk synes var sjove. Reformer foregår på hold. Man har sin egen maskine, der er en instruktør, der fortæller hvad man skal gøre, og hvor længe man gør det. Og der er som sagt flere sværhedsgrader. Eftersom en mange af øvelserne foregår liggende eller siddende, er reformertræning skånsom for ryg og knæ, så så alle kan være med, også selvom man har problemer med ryg eller knæ.

Maskinen man træner på er et system af bl.a. fjedre, stropper og en glidende vogn. Kombinationen af fjedre og ens egen kropsvægt udgør modstanden.

Det siges at Reformer er en af de mest effektive træningsformer, og mottoet er at efter 10 gange mærker man det, efter 20 gange ser man det, og efter 30 gange har man en ny krop.  Joseph Pilates, opfinder af Reformer.

Jeg mærkede helt sikkert at det var godt for min krop, men jeg fik ikke testet det af længe nok, til at se en forskel. Det gad jeg ellers godt, så jeg tænker jeg skal have meldt mig på et nyt forløb, for det var dejligt- og sjovt (og jeg synes som sagt normalt at intet træning er sjovt) at være i gang.

Hjemmetræning med vægte

At jeg har en super fit mand, kan man jo undre sig over, når jeg selv har spaghettiarme (også kaldet mormor-arme), en meget blød mave (citat: mine børn), en flad bagdel og ingen synlige muskler. Men det har jeg altså. En flot, fit fyr, sgu 😉

Han hjemmetræner – og løber mindst 12 km alle hverdage, frem og tilbage fra job. Og jeg kan jo se, at det der hjemmetræning virker. På musklerne. Men det virker også uoverskueligt for mig 😉 I ved, man kan købe et hav af “træn dig stærk på 7 minutter om dagen” og den slags. Og jeg er sgu sikker på det er rigtigt. Lidt kan gøre en stor forskel. I en længere periode, for omkring 10 år siden, lavede jeg dagligt hjemmetræning med vægte og elastikker og ikke mindst egen kropsvægt (som på daværende tidspunkt var lidt højere end den er i dag). Jeg kunne sgu godt mærke at min krop blev stærkere, og jeg kunne se det på min (bløde) mave.

Planken er god. Bare et minut dagligt gør en forskel. Så hvis man gerne vil have en stærkere og sundere krop, så kan det godt betale sig at bruge skide 7 minutter hver aften.

Cirkeltræning

Vi har fået et nyt fitnesscenter i Sydhavnen. Der tilbyder de cirkeltræning. På bare 24 minutter, siger de at man gør kroppen en stor tjeneste. Og derfor meldte jeg mig ind, for lige lidt mere end 200 kr pr mdr. Jeg skulle jo prøve det, for at kunne skrive om det. Og selvfølgelig fordi jeg godt gad at stå lidt mere skarpt.

Lad os være ærlige. Jeg kom ikke til at stå mere skarpt. Men jeg kom heller ikke afsted så ofte som planen var. Men jeg kunne mærke at mine muskler fik en ordentlig tur, og jeg er stensikker på at de 24 minutter havde gjort noget godt på sigt. Hvis jeg havde fortsat. Og i kombination med en opvarmning på enten stepmaskinen, løbebåndet eller lign. på ca. 20 min.

Fitnesscentre kan godt være lidt op ad bakke for mange af os. Mig selv inklusiv. De fleste af os har været medlem af et eller andet fitnesscenter, og øset en masse penge ud af ærmet, som ikke rigtig har givet nogle resultater.

Dommen

Ingen har betalt mig for at sige pæne ord om dem. Men jeg vil sige, at Reformer er noget jeg vil fortsætte med. Jeg gad så godt jeg var en yoga-pige, men har aldrig rigtig fundet begejstringen for det, og jeg tror måske også det er fordi jeg ikke har givet det en chance. Der findes mange måder hvorpå man kan træne, og jeg tror det vigtigste er, at man synes det er sjovt og rart samtidigt. Det skal ikke være en pine at komme afsted hver gang. Så holder det ikke. Det er lidt ligesom med slankekure og vægttab. Slankekure holder ikke, fordi det ikke er sjovt at udelukke spiselige ting. Man kan dog sagtens tabe sig godt, og holde vægten, men det kræver for de fleste, noget andet end at udelukke bestemte fødevarer. Sådan er det også med træning og en god form. Man skal finde en måde, hvorpå det er sjovt at bevæge sig. Det er selvfølgelig meget individuelt, om man er mest til at stå på (rulle)skøjter, svømme, ligge i en Reformermaskine, løfte vægte, gå til crossfit (som jeg faktisk også har gået til på Vesterbro, og var glad for)… måske kræver det at man finder én at gå sammen med, som hepper på én – og omvendt.

Hvis man VIL så kan man.

Hvilke træningsformer har virket bedst for dig, og været mest effektiv?

Kommentarer (5)

  • Jeg synes bodypump er bedst for min krop. Hele kroppen bliver trænet. Og yoga er bare balsam for sjælen, med den rigtige instruktør.
    Jeg er også glad for spinning, for at få pulsen op, samt Walk it, som er træning på løbebånd. Er ikke til løb, men dette er lidt løb, gå og øvelser på løbebånd som ikke har nogen motor. Man holder det selv i gang.
    De sidste 2 ting går jeg kun til ind imellem.
    Pump og yoga gerne hver uge i de perioder, hvor jeg kommer afsted. Er lige startet op igen efter 2 ryg operationer siden september måned….
    Ellers er jeg rigtig glad for lange gåture – sammen med en el flere.
    Som du kan se er holdtræning bedst for mig. Det kan jeg bedst lide og kommer afsted til. Kommer ikke op i centeret og træner på maskiner alene… Kommer jeg derop bliver det på motionscykel med lydbog i ørerne. Så hold er og bliver min favorit. Deltager i forskellige hold.
    Hjemme træning er godt, men ærligt – får det ikke gjort uanset hvor godt det er.

    • Du har ret – det er de færreste der får lavet hjemmetræning (har bare en mand der er god til det, tænker derfor også jeg burde være det, hehe). Og gad så godt noget god, afstressende yoga, men har ikke fundet det endnu og har heller ikke undersøgt det nok 😉 Noget hvor man virkelig sveder og gir den 110 er også fedt, men jeg er nok aller mest dårlig til at å gjort noget som helst for good. Reformer var dog fedt, gad godt have en maskine selv 😉

  • Næææ den var der, undskyld.

    PS. Så sød du var i den gule kjole og de frække sko ❤️

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *