May

Følg mig på instagram @sydhavnsmor.dk

MALAYSIA | Om bikinikrop, hajer og havskildpadder

Annonce for Jysk Rejsebureau – MALAYSIA | Om bikinikrop, hajer og havskildpadder

Imens Martin render rundt og gør stranden usikker i sine røde Speedos, ligger jeg her på en strandstol under en parasol lavet af palmeblade, med en iskold cola zero i den ene hånd og en lille (eller to) brun børnehånd i den anden, og glæder mig over livet. Hvor heldig jeg er at befinde mig lige her, med netop disse tre mennesker, lige nu. Vores hverdag i Danmark er som alle andres travl, stressende, og hverken særlig sunny eller glamourøs og sådan en ferie her, som Jysk Rejsebureau har arrangeret fra top til tå for os, er mere end tiltrængt for vores lille Sydhavns-familie, som aldrig før – sammen – har set skyggen af verden udenfor Europa. Det er ikke at slå et for stort brød op; det her er tæt på paradis. Det her Malaysia er edderma’me lækkert!

Jeg har rejst meget, primært før jeg avlede, og jeg har drukket mange flotte farverige drinks på fine strande rundt i verden, mødt mange sjove og spændende mennesker, spist meget interessant mad, gjort ting jeg ikke tør i dag og drømt om endnu flere oplevelser fremover. Nu står jeg lige her – eller ligger, på min solseng med udsigt over det klareste turkise vand, smurt ind i hvid sand – og får dén der følelse af det-er-jo-derfor-vi-mennesker-lever følelse tilbage igen. For jeg føler netop jeg lever sådan helt fuldt ud når jeg rejser – og uden at lyde al for filosofisk øm, så er jeg hamrende glad for at kunne give mine børn denne særlige oplevelse. I tre uger er det bare os fire, intet tv, ingen skole, børnehave eller arbejde, nul rengøring og madlavning – bare os der gør lige det vi har lyst til.

Helt ærligt kan jeg derhjemme godt få pip af at være sammen med min familie konstant – jeg elsker dem over alt, men jeg trænger til en lille pause engang i mellem for at lade op og få ny energi til at være en god mor og kæreste. En aften ude med vennerne kan fixe det.  Lige nu kan jeg slet ikke overskue tanken om at vi skal hjem til hverdag igen, ikke at skulle være sammen 24-7. Ungerne er en million gange mere glade på denne tur end hjemme – de stornyder at vi prutter på hinanden under dynerne om natten, deler pandekager og krammer om morgenen, bader, snorkler, oplever sammen hele dagen og går i seng – efter at have spillet spil, lavet hyggelige (!) lektier sammen – på samme tid og sover i dobbeltsenge sammen hver aften og nat. Og jeg elsker det også!

Bikinikrop
Jeg har utallige gange været iført en bikini – og næsten lige så mange gange har jeg kigget ned af min krop og været utilfreds med det jeg har proppet bikinien på. Men ikke denne gang. Ikke fordi min soon-to-be 36-årige krop (den bliver et år ældre om 11 dage) er mere stram eller moderne end tidligere, men fordi jeg denne gang har kigget mere rundt den end på den. Her i Malaysia er hovedparten af befolkningen muslimer og kvinderne viser ikke deres krop frem i bikini. Den er fuldt tildækket, inkl. tørklæde, også når de bader.

Af respekt for malajernes kultur smider man sig heller ikke topløs på stranden her, men det gør undertegnede sgu alligevel ikke på nogen som helst strand, hvorend jeg befinder mig i verden, da det ville støde alle 😉

Jeg svor engang på min Instagram @sydhavnsmor.dk (hvor jeg mega feriespammer hvis man vil behind the scenes of Malaysia) at jeg aldrig ville poste et billede af mig selv i bikini på de sociale medier. For tre dage siden brød jeg mit ord, og tænkte hva’ faen’ – alle andre ser mig jo i bikini hele tiden her, og det er bare sådan jeg ser ud, og pludselig gik der total Baywatch-spam i den 😉

For få år tilbage var der heller ikke alkohol på øerne Perhentian Islands hvor vi befinder os nu har jeg fået fortalt, men i dag fås det både i strandbarerne langs vandet, som åbner med musik og ildshows om aftenen og på de større resorts, som det vi bor på. Har jeg sagt vi bor herre lækkert? Prisniveauet her i landet kommer jeg meget nærmere i et kommende indlæg, hvor jeg uddyber stederne vi har besøgt, og stadig har til gode (mere ø-liv coming up til os de sidste par dage her i landet inden vi flyver retur til Danmark på mandag). Men jeg kan afsløre at man får meget for pengene her – så vil man gerne, for en gangs skyld – føle sig som en heldig, smårig kartoffel er det et absolut attraktivt rejsemål, som har alt hvad en drømmende sjæl kan ønske sig – god mad, smuk natur, vand, søde mennesker…

Børnevenligt, hajer og havskildpadder
Hvad der gør Malaysia til et særligt børnevenligt land at rejse rundt i er at her er trygt at være, at de er velkomne alle steder på alle tider af døgnet. I Danmark skæver folk til én hvis ens barn ikke sidder stille på en restaurant for så genererer de jo andre. Her er det omvendt, de elsker børn og deres selskab – tjenerne her på Bubu Villa hvor vi bor ned til stranden i en fin træhytte, kommer med friskplukkede kokosnødder til ungerne, printer tegninger ud til dem og er i det hele taget bare super søde.

I forgårs var på et par timer på vandet i speedbåd for at snorkle fra forskellige steder rundt Perhentian Islands. Vi kom til nogle af de smukkeste strande jeg har set i mit liv – kridhvidt sand, helt gennemsigtigt vand, og øde – sådan uvirkeligt smukt! Herfra snorklede vi og så flere hundrede fisk- og en moræne (sådan en af ‘de onde’ der er med i “Den lille Havfrue”.

Uma snorklede sammen med Martin – og en over en meter lang sorttippet revhaj, mens Sofus og jeg tog den fra båden, da min tre-årige knægt (og hans mor) ikke har så store nosser som førstnævnte to.
Da vi sejlede videre til Turtle point, så vi den største havskildpadde jeg har set – og så endda på helt tæt hold. Den var ligeså stor som (seks-årige) lange, Uma! Den svømmede vi rundt med en halv times tid inden vi vendte retur til Long Beach hvor vi i alt er i seks nætter, inden vi i dag sætter kurs mod Baser, den store ø her i øgruppen Perhentian Islands.

Siden sidst har vi været i junglen, Taman Negera og boet blandt vilde tigere og elefanter og hånden på hjertet har det været en af de største oplevelser jeg kan komme i tanke om jeg selv har haft, trods for jeg ikke har ligget på den lade side for at få en på opleveren. I tre dage var jeg en blanding af skræmt, spændt, imponeret, overrasket og knaldhøj på adrenalin.

Efter vores jungleeventyr, som Jysk Rejsebureau havde planlagt for os til UG hjemmefra, tog vi videre til Kota Bharu, først med båd et par timer langs floden og herefter med privatchauffør som Jysk Rejsebureau også havde klaret for os på forhånd så vi slap for al det bøvl med at finde ud af hvordan vi blev transporteret mellem alle de steder vi har besøgt på vores rundrejse i Malaysia. Det her med at al transport er arrangeret hjemmefra og vi slap for at tænke på hvordan vi kom fra A til B har været en meget støre gave end vi havde forestillet os. Det har gjort ferien til ren leg og jeg vil til hver en tid få dem til at skræddersy et rejseprogram inkl transport mellem studierne for os igen, næste gang vi skal ud i verden, for det har været SÅ optur! I kender helt sikkert de der trætheds-diskussioner der ender i et skænderi, fordi I ikke kan finde vej, er blevet snydt af en lokal taxachauffør eller har misset sidste færge på rejsen og nu må overnatte på en mørk, uhyggelig kaj? Den slags har vi sluppet helt for – vi har ikke skændtes én eneste gang på denne ferie. Og vi er enige om at det skyldes nemheden lige nu. Vi er i et land vi ikke kender godt og ikke har besøgt før men vi skal ikke forholde os til meget andet end være sammen og opleve – suge det gode til os. Vi har været her i lidt over to uger, det føltes på en måde som meget længere – er det virkelig kun 12 dage siden vi var i Kuala Lumpur? Samtidigt er tiden fløjet afsted, og jeg fatter ikke at ferien snart er slut og at vi vender næserne mod efteråret i Danmark. Her er så dejligt varmt (30 C – hele året), og jeg er allerede i det små, begyndt at planlægge – ikke mindst drømme, om endnu en ferie for hele familien. Hvor skal vi tage hen?