Hvordan jeg har tabt 9 kg på Sense og før- og efterbilleder

Annonce

Sense

Jeg har længe gerne ville smide et par kilo, men hver gang jeg har kastet mig ind i kampen, er det gået galt. Fordi jeg har virkelig svært at ved at efterleve strikse krav, at udelukke bestemte fødevarer, og alkoholiske drikke, som man skal under en slankekur.

Derfor blev jeg så glad, da jeg fandt ud af at Soraya, der er Sensekonsulen bl.a. i Sydhavnen, startede et Sensehold i april. Det har jeg fulgt hvert uge, sammen med en flok andre kvinder, og dét har i den grad motiveret mig til at lære om Senseprincipperne, således at jeg ikke behøver undvære mine cravings, men i stedet lære at navigere i en ny livsstil.

For det er nemlig hvad Sense er – en livsstil. Jeg har på de første 3 måneder tabt ca. 7 kg, imens jeg har været på 5 ferier i udlandet, og en brandvarm sommer i Danmark, der kalder på rosé. De sidste kilo, for at nå de minus 9 har været sværere at komme af med fordi jeg er kommet længere ned i vægt og derfor også forbrænder færre kcal, men den udfordring hjalp Sensekasserne fra Aarstiderne mig med at rode bod på.

Jeg har ad flere omgange fået leveret Aarstidernes kasser i forskellige varianter. Jeg elsker konceptet; det er nemt at gå til – det tager mig max 30 minutter at bikse aftensmaden sammen, det er 100 % økologisk, der er intet madspild og så smager maden bare altid godt. Og så har jeg totalt optur over at Sensekassen også indeholder et enkelt tjeptjep-måltid i måltidskassen, som stort set er klar til servering, efter en omgang opvarmning. Det er altså ekstra lynhurtigt at bikse sammen. 

Èn af de ting der stagnerer vægttabet når man kommer ned i vægt, er bl.a. at jo mindre man vejer jo færre kcal forbrænder ens krop på dagligt basis, uden en ekstra indsats fra fx fitnesscenteret eller løbeskoene. Men det handler i den grad også om at variere ens kost. Hvis jeg spiser det samme morgenmad, frokost og aften hver dag, er mit vægttab ikke det samme, som hvis jeg spiser langt mere varieret, både af grønt, kulhydrat, protein og fedt. Mine Sense-spisekasser skal altså helst varieres, og det bliver de i den grad med måltidskasserne fra Aarstiderne, som vi får leveret en gang ugentligt, og indeholder mad til alle fire på matriklen, fire gange om ugen – og så er der endda som regel rester til min eller mit ældstebarns, som går i skole nu, madpakke dagen efter.

Det er lidt dyrere at spise sundt og varieret, end at spise usundt. Til gengæld virker det, hvis man gerne vil have en sundere krop, få mere overskud, tabe sig / holde vægten, og have en god fornemmelse i kroppen. Vi har altid prioriteret at spise godt og proppe gode ting i kroppen herhjemme, overvejende økologiske produkter. Nu spiser vi 100 % økologisk aftensmad mindst 4 gange om ugen, og portionerne og maden er tilpasset med de præcise mængder til et Sensemåltid. Ungerne spiser maden med stor glæde, og jeg synes det er dejligt, at det ikke tager mig mere end en halv time at lave maden, da vi godt kan være lidt tidspressede engang i mellem. Det er ALLE pengene værd, og at Sense-måltidskasserne har fået mig til at smide et par ekstra (svære) kilo, er jo dejligt. Man kan få Sensekassen til 1-4 personer – 4 dage om ugen. 


Sense stægt flæskSense-måltidskasse Aarstiderne

Et aftenmåltid i Aartidernes Sense-kasse kan fx bestå af stegt flæsk med persillekartofler og grønt, eller fiskeburger

Vil I også prøve Sense?

Jeg har nemlig en rabatkode til jer, hvis I gerne vil prøve (Sense) måltidskasserne også. Hvis I bruger koden CKV5PJ får i 15 % på jeres ordre når I bestiller jeres første måltidskasse HER. Jeg kan varmt anbefale jer at prøve det, da maden er super velsmagende og meget varierende, og samtidigt børnevenligt. Er I 2 voksne og mindre børn kan I måske nøjes med en kasse til 3 voksne personer. Jeg synes nu det er rart at få til 4, så har vi altid mad nok, hvis vi får en uventet gæst, eller til en fuld måltidskasse til min frokost dagen efter.

Sense kort fortalt:

Sense er en livsstil. Du spiser 3 måltidskasser dagligt, som hvert indeholder: 1-2 håndfulde grøntsager, 1 håndfuld protein (kød, fisk, fjerkræ, bønner, æg mm.), 1 håndfuld stivelse (pasta, ris, kartofler, brød, mm.) og 1-3 spsk fedt (mayonnaise, smør, bairnaise, mandler, mørk chokolade (70 % +) mm.)

Desuden må du få 2 spsk dressing (under 9 % fedt) til hvert måltid og 3 dl mælkeprodukt dagligt.

Du spiser efter dIn hånds størrelse. Når du spiser således indtager du i snit 1500-1800 kcal dagligt. Skær evt. kulhydraterne fra, hvis du ønsker hurtigere vægttab. Du skal mindst spise to fulde måltidskasser dagligt, det sidste måltid kan du flexe lidt mellem, ifølge Senseprincipperne.

Er du glad for vin, så byt evt. 1glas vin ud et par gange om ugen med en HF 4 i. Er du til fest eller stor middag kan du ‘spare op’ ved at undlade din HF 4 eller spise et halvt måltid en gang dagligt et par dage op til. Jeg har altid hørt at alkohol var dybt forbudt fordi det stopper forbrændingen, men jeg er altså gået 9 kilo ned på 4 måneder selvom jeg har drukket mellem 1-mange genstande hver uge. 

Hvis du vil læse mere om Senseprincipperne, som danske Suzy Wengel står bag, og som er blevet en af de mest populære livsstile herhjemme og nu også i udlandet på det seneste, kan du gøre det her

 

Før- og efterbilleder

Billedet øverst i indlægget er taget for et par dage siden. Billedet herunder er taget en måned efter jeg startede på Sense, i maj 2018.  Nederste billede herunder er taget før jeg startede på Sense, på min ferie til Marokko. 

SenseSense-kassen Aartsiderne

 

Det lille ekstra

Jeg har nu levet efter Sense-principperne i fire måneder, og jeg føler det er noget af det bedste jeg har gjort for mig selv. Ikke bare er jeg gået et par størrelser ned i tøj (jeg vejede ca. 72 kg til at starte med og vejer nu ca 63 kg – og er 172 høj), men følelsen i min krop er fantastisk. Jeg føler mig sjældent oppustet som før, jeg kan løbe længere – efter bussen – uden at føle mig helt flad, jeg sover bedre og så er jeg slet ikke sulten hele tiden som jeg var før, hvor jeg oftede snackede løs af ost og mandler dagen lang. For én af de ting jeg har lært af Sense er at jeg godt må føle sult, uden at føle jeg er ved at kradse af, eller føle mig ukoncentreret. At jeg ikke behøver at spise to portioner for at føle mig mæt. “Hemmeligheden” bag denne livsstil er egentlig enkel – skridt for skridt lærer man at spise mindre mængder mad og føle sig mæt – og dét giver et vægttab, eller gør at man kan holde vægten uden at tage lidt på hele tiden. Jeg synes det er umuligt at skulle holde mig strikst til noget – ikke at ‘måtte’, fordi noget er forbudt. Det her handler om at spise fornuftigt – af rigtig mad! Og man spiser rigeligt, det er ingen sultekur. Dét er ikke noget for mig, eller noget jeg tror på virker i længden. Portionsstørrelserne i Sensekasserne fra Aarstiderne er også rigelig store til sultne mænd, skulle jeg hilse og sige fra Martin.

Jeg er begyndt at bevæge mig langt mere – fordi jeg kan se og føle et resultat. Før tog jeg ofte bussen fra Sydhavnen St. til Mozarts Plads, som altså kun er et par stop med det gule lyn, men hvis jeg har tid – og ungerne ikke er på slæb, eller for trætte, går jeg i stedet, og derfor kommer jeg ofte op på 12.000 skridt om dagen. Der er dage hvor jeg dovner den max og spiser en halv pose chips, eller en plade chokolade (for meget). Men så hopper jeg bare på hesten igen næste dag.

To gange om ugen forsøger jeg at gå 15-20 km med min sporty far – frem og tilbage fra Sydhavnen til et sted nær min gamle bopæl i Indre København, og dét batter, og er ikke mindst hyggeligt. Jeg tror ikke jeg er typen der går til zumba eller drøner Sydhavnen tynd i mine løbesko. Nu ved jeg selvfølgelig godt at ikke alle har alverdens tid og har en mere presset hverdag end mig, men jeg lover jer at det gør en forskel hvis du tager trapperne i stedet for rulletrapperne, afleverer ungerne på gåben eller cykel fremfor bil osv. Det er de små ting der tæller i det store regnskab – men også dét at variere kosten fremfor at spise det samme til frokost dag efter dag, derfor er jeg hamrende glad for at Aarstiderne nu har lavet en Sense-kasse som gør hverdagen langt nemmere for mange af os. For det er sgu da svært at finde på noget nyt hele tiden?!

 

Når/Hvis vægttabet går i stå

Jeg ved der er en del der følger mere intenst med for tiden både herinde og på min Instagram @sydhavnsmor.dk, hvor jeg bl.a. deler mere af min (Sensede) hverdag grundet denne her livsstil. Og på min Instagram lovede jeg at fortælle om et lille trick der kan sætte skub i vægttabet – foruden at spise mere varieret som jeg gør nu, uden det koster sved på panden, med måltidskasserne der er specieltdesignet til os på Sense.

Hvis du synes det går lidt i stå, kan du (efter anbefaling af damen der står bag Sense, Suzy) prøve at kaste dig ud i en kombination af Sense og 5:2. Foruden at du udsætter kroppen for færre kalorier et par dage om ugen, skulle kroppen have godt af en pause, som giver andre sundhedsmæssige fordele. Det virker skal det siges. Jeg dyrker ikke selv 5:2, men har ubevidst nogle uger lavet en 5:2’er, og haft et vægttab selvom jeg også har været til fest og spist store flødeboller, lidt for meget pastasalat og drukket utallige drinks.

Men en anden ting du også kan gøre er at spare på din HF 4 og i stedet tilføje en halv håndfuld ekstra protein. Du kan også skære ned på dit fedt, men du må endelig ikke fjerne det, for for at forbrænde fedt skal der fedt til. Men spiser du 8som jeg) altid 3 spsk fedt til hvert måltid, kan du prøve at skære det ned til 1 spsk per måltid. Men kun hvis du ikke føler sult, for fedt mætter, og det hjælper selvfølgelig ikke meget hvis du så fristes til at falde ekstra meget i slikskålen eller toastbrødposen. Varier endelig også dit fedt mellem mørk chokolade (+70 %), mayonnaise, avocado, smør, olie, nødder mm. Dét er vigtigt, og husk at det kommer an på hvilken fedtart du vælger, om din spsk skal være strøgen eller med top. Smør og olie indeholder mange kcal og skal derfor ikke være med top, hvorimod du sagtens kan toppe din spsk med avocado.

Spørg endelig, hvis der er noget I vil vide om alt det her, og vil I gerne have nogle lækre opskrifter på Sense-kager, som indeholder alt hvad en måltidskasse (skal) indeholde(r), så find flere af mine HER. 

Du kan også signe dig op til mere info om min kommende e-bog ved at sende mig en mail på sydhavnsmorbog@gmail.com og skrive “E-bog” i emnefeltet. E-bogen vil indeholde Sense-venlige kageopskrifter – det er ikke en Sensebog, men en bog som indeholder en masse kageopskrifter som du kan spise hvis du lever sundt og gerne vil bevare – eller opnå et vægttab. Og så lad os lige slå det fast: Sense handler ikke kun om vægttab, men aller mest om sundhed og en fornuftig måde at spise på. For det kan man ikke komme udenom at det er – almindelig mad til os helt almindelige mennesker <3

Kommentarer (4)

  • Du er altså sej, synes jeg – og alt du poster i madkategorien frister, sundt mad behøver jo ikke være kedeligt og spiser man som oftest det, er der jo fin plads til rødvin – enten/eler mentalitet sucks i hvertfald i min verden (:
    Godt du har fundet noget, der dur for dig.

    • Du er bare super sød 🙂 Tak, altså! Du har ret, det er jo netop hamrende kedeligt at leve, hvis det bliver FOR firkantet og man ikke må det ene og det andet, derfor er det næsten revolutionerende at der endelig er kommet en livsstil der tillader alt, samtidigt med at vi kan leve sundt og godt 🙂

  • Åh det er jo SÅ inspirerende. Og ar få leveret Sensekassen lyder jo helt perfekt.. meeen hvad gør du de resterende dage? Jeg er lidt ærgelig over at man ikke får leveret til hele ugen…

    • Hej Vickie, Ja det er en kæmpe hjælp at få leveret Sensekassen til 4 dage om ugen. Jeg synes 4 dage er helt perfekt fordi det jo er sjældent (for os i hvert fald) at man er hjemme 7 aftener om ugen, i weekenden farer man jo ofte ud, så 4 dage passer helt perfekt synes jeg. Hvis vi er hjemme flere aftener spiser vi fx søde kartoffelfritter og en hakkebøf eller andet super nemt 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *