May

Følg mig på instagram @sydhavnsmor.dk

GLUTENFRI GUIDE TIL KØBENHAVN #2 – sydhavnsmor.dk

Jeg har været på den igen, og spist mig gennem endnu flere fantastiske morgenmad/brunch, frokost og aften spisesteder i min by, København, som har mange glutenfrie alternativer. Jeg har udvalgt fem af de bedste steder, som jeg anbefaler lige fra mit store mad-hjerte. Så hvis man er på disse kanter og er én af dem, der ikke tåler – eller prøver at undgå gluten, så er det bare om at komme afsted 🙂

wulfko5

wulfkon4

wulfkon2

wulkon1

WULF & KONSTALI

MORGENMADEN/BRUNCHEN

Med hele familien på slæb, som også inkluderede de to der har lavet mig i 80’erne, besøgte jeg Wulf og Konstali i forbindelse med min fars fødselsdag i juli. Både min søster og far er glutenallerigikere, så når vi skal ud går vi målrettet efter spisesteder, hvor de også kan hoppe om bord uden at ligge syge flere dage efter. Det var en varm sommerdag, og den store café der ligger tæt på Amager Strand var  helt fyldt helt op, med glade, sultne mennesker. Når vejret er til det er der nemlig mulighed for at sidde udendørs, og dér er der plads til mange. Det udnytter folket, for maden er simpelthen SÅ god, som I sikkert kan lure på mine billeder herover. Brunchen – som er et must på Amager, serveres i forskellige størrelser. Man krydser af efter egne ønsker – vil du have laks med rygeostcreme, æg, yoghurt, brød, nutella… whatever vælger du enten 5 (119 kr) eller 7 (149 kr) serveringer. Vi gik selvfølgelig efter 7. Der er ingen grund til at holde sig tilbage, når man først er ude. Ingen kvaler – far betaler 😉 Desværre er brødet ike glutenfrit, men det gør ingenting, for der er SÅ mange andre ting at vælge i mellem, så man gider faktisk ikke rigtig korn alligevel 😉

byoh

byoh1

byoh2

byoh4

byoh3

MATCHA BAR

MORGENMADEN/FROKOSTEN/DET LETTE AFTENMÅLTID

Det er en vanvittig lækker oplevelse, at besøge Matcha Bar på Helgolandsgade 13 – et stenkast fra Hovedbanegården. Min mor og jeg var på vej i biografen, og ville i den milde efterårssol nyde et let og sundt måltid. Vi bestilte en Tsusabi Mateha salat med avocado (79 kr.) med Matcha Bars sindssygt gode hjemmelavede goma sauce, en Matcha Roll – Kita, med kylling (69 kr.) og delte til dessert en hjemmelavet Matcha bounty bar – Tami. Vi var begge ved at falde bagover af ren lykke, da vi smagte Iced Matcha Cashew Vanilla Latten, for den var svimlende lækker. Vi nåede desuden også at bælle en lækker tørst-slukker – Ice Matcha Lemonade, som jeg også havde lyst til at købe en ekstra med af, til de efterfølgende mørke timer i biografsalen.

Matcha bar er særligt kendt for deres Matcha Bowls (og the), som sparker din dag i gang! De fleste spiser den til morgenmad, men da vi var forbi sad der nogen der guffede den i sig ved seks-tiden om aftenen. Alt på Matcha Bars menukort er glutenfrit og skal du snart derned, så tag mig med, for jeg er vild med det!

social2

social1

SOCIAL

FROKOSTEN

Min søster og jeg havde overrasket min mor med en hel dags fødselsdagsfejring (læs her, min 48 timers Københavnerguide, som vi nærmest nåede på én dag), hvor vi startede med at spise på Social, der ligger på Peblinge Dossering 4, tæt ved Dronning Louises bro. Hele deres menukort er glutenfrit, så her behøver man ikke at spørge, om det indeholder gluten eller ej. De serverer sprøde, store sandwiches og lækre store salater, og det er ikke sidste gang jeg har besøgt Social, for det er virkelig lækker mad man kan skovle ned her. Priserne ligger på ca. 80 kroner for et måltid, hvilket er svært at støve billigere op andre steder. Prøv det!

southindian4

southindian5

southindian2

southindian1

SOUTH INDIAN

AFTENSMADEN/TAKE-AWAY

Det bedste indiske mad jeg nogen sinde har smagt er på South Indian på Vesterbrogade 38, tæt på Vesterbros Torv. De har også restauranter på Frederiksberg og i Solrød, som jeg endnu har til gode at besøge. Min mand og jeg spiste derinde på hans fødselsdag i juli. Betjeningen var virkelig god, og maden var FANTASTISK – ligesom priserne, som bestemt ikke er høje. Du kan få en menu (som jeg ikke kunne spise op – og jeg er altså en ædefolk) fra 197 kroner. Martin fik serveret dosaer, som er papirstynde, glutenfrie pandekager lavet af linser og ris, med fyld som han selv bestemte. De har både veganske og kødfyldte (store) retter. Jeg fik en mere traditionel syd-indisk menu med en killer-suppe, lam med ris til hovedret og en særlig og lækker frugt-dessert. Vi drak både hvid – og rødvin, som begge var indiske og gode. Jeg synes det er ret sejt at de er så gennemførte og kører full Indian-style.

South Indian er det eneste sted i Danmark – ja faktisk Norden, der serverer mad fra Syd Indien. Maden smager anderledes end hvad vi er vandt til fra det traditionelle, indiske køkken. Maden er dog mindst ligeså godt krydret som vi kender fra andre indiske køkkener, og jeg synes faktisk at den smager endnu bedre og er mere intens, end hvad jeg hidtil har smagt. Jeg kunne spise der hver dag, for udvalget er enormt stort, og mine smagsløg skriger efter mere! Måske vi ses der snart?

BTW, har de også take-away, så der er ingen undskyldninger for ikke lige at snuse indenom Vesterbrogade 38 til en bid spicy, rockerlækker mad 😉

hardrock1

hardrock2

hardrock3

HARD ROCK CAFE

FROKOST/AFTENSMAD

Hvis ikke det var fordi min britiske kollega fra Zeppelin havde fortalt mig, at hans gamle arbejdsplads servere glutenfrie lækkerier, havde jeg nok aldrig opdaget, at Hard Rock faktisk har et større, og åndssvagt lækkert glutenfrit menukort. Selvom Hard Rock ligger et stenkast fra min gamle adresse, har jeg aldrig besøgt det amerikanske spisested, som i den grad er en helt særlig oplevelse. Jeg har været i USA 6-7 gange og jeg garanterer amerikansk stemning, fra du træder over dørtærskelen, til du forlader det gennemførte American Burger/Beef/Cocktail-paradis. Martin og jeg tog en date-night i Indre by, som skulle vise sig, at blive en oplevelse for livet. Selvfølgelig måtte Hard Rock med i den glutenfrie guide, og derfor røg vores Sydhavnsmåse ned i venstre hjørne af den store restaurant på 1.sal, i “Janis Joplin hjørnet”, skråt overfor “Jimi Hendrix bordet” og ved siden af “John Lennons hjørnet”. Først fik vi hver serveret en gudelækker glutenfri burger med blød og god bolle, som man aldrig ville gætte var glutenfri (dét er godt!). Dertil fik vi nogle svinelækre fries, som jeg lige nu sidder og møj-savler over, selvom solen endnu ikke er stået op. Jeg tyllede et rigtig godt glas Zinfandel, mens Martin fik slugt to flasker glutenfri øl, der virkelig behagede manden 😉. Så kom den søde, amerikanske tjener ned og spurgte om vi ville have dessert? Hmm, joe… man har vel to maver. Så vi bestilte en glutenfri variant af brownie med is, og flødeskum på toppen. Langt fra, så jeg hende stavre afsted med én dessert, og tænkte et øjeblik, at hun havde fået én for lidt med (til den sukker-sultne Sydhavnsmamma), men da hun kom tæt på, forstod jeg hvorfor, der kun var én. Glasset med desserten var STORT. Enormt! Og fååååårking lækkert, smagte det der var i. Vi havde svært ved at guffe os igennem hele den store portion, og måtte til sidst smide håndklædet og læne os tilbage, og slå mave, med åbne knapper i bukserne. Det er stensikkert heller ikke sidste gang jeg kommer tilbage for at køre burgere, fritter, Zinfandel og dessert ind hos Hard Rock. Amerikaner, russer eller dansker – jeg er sikker på, at alle vil elske et smut forbi Rådhuspladsen og få en helt særlig oplevelse – en madorgasme. Og at skabe en særlig kultur, er noget de Hårde Rockere kan finde ud af! Afsted med jer 🙂

LÆS OGSÅ MIN GLUTENFRI GUIDE TIL KØBENHAVNHVOR JEG ANBEFALER 8 LÆKRE GLUTENFRI SPISESTEDER I KØBENHAVN.

Del på Facebook

1 kommentar til “GLUTENFRI GUIDE TIL KØBENHAVN #2 – sydhavnsmor.dk”

1. Lækkert endelig med en guide til glutenfrie spisesteder i København ❤️ Hold endelig denne guide opdateret når du opdager nye lækre steder.
    Jeg kan også anbefale Cafe T, på Gunløgsgade som laver lækre glutenfrie sandwich.
    Er det muligt at du fremadrettet måske kan skrive om menuerne også er laktosefrie?