May

May

Følg mig på instagram @sydhavnsmor.dk

Nem, sund og melfri low-carb-dej til boller, naanbrød, pizza – og tærtebund

You’ll name it! Denne dej kan bruges til alt. Næsten 😉 I slutningen af 2015 tabte jeg lynhurtigt de fem sidste graviditetskilo, ved at droppe stivelse og spise med masse grønt, proteiner og bær (læs mere HER). Men de er røget på igen den sidste måned, hvor jeg har stukket snuden i alt for meget slik og kage. Åh! Derfor har jeg besluttet mig for, at styre mig med kulhydraterne og sukkeret, og har derfor fundet denne opskrift frem igen. Jeg er åbenbart meget-få-ingredienser-typen, og er vild med al form for bagning, der er nem og overskuelig. Som fx denne og denne kage, der kun indeholder hhv. to og tre ingredienser. Og som ikke indeholder mel, der gør min mave utroligt oppustet.

lowcarbdej

Her er opskriften på en yderst nem og lækker low-carb-dej – uden mel (her vist som burgerboller), som jeg både bruger til almindelige boller, burgerboller, til pizza, tærtebund og til naanbrød.

Det skal du bruge (til 12 boller eller to x pizza -/tærtebunde):

5 æg

175 g. flødeost natural (ikke light!)

1 tsk bagepulver

1-2 spsk HUSK/loppefrøskaller (kan undlades)

En knivspids salt

Evt. (til boller) sesam – eller andre slags frø.

Evt. tørrede krydderurter, alt efter smag og hvad du laver (fx oregano på sandwichboller…)

Sådan gør du:

Tænd ovnen på 150 C.

Del æggene i to skåle, blommer i den ene, hvider i den anden. Pisk derefter hviderne helt stive. Blommerne piskes med flødeosten, bagepulveret, salt og HUSK/loppefrøskaller til en tyk masse. Vend forsigtigt massen i hviderne med en ske.

Fordel ‘dejen’ ud på bagepapir (på bageplader) med en stor ske. Form til (12) boller, til to pizzabund eller to tærtebunde. Drys evt. med (sesam)frø på toppen af bollerne og bag pladerne én af gang i ca. 25 minutter. Hvis du laver dejen som pizza – eller tærtebund, bør du kun lade bunden bage 8-10 min. før du fylder den med topping.

Info: Dejen er efter LCHF-principper.

Voila!

Du kan følge Sydhavnsmor på FacebookBloglovin’ og Instagram 🙂

Del på facebook
Del på Facebook

16 kommentarer til “Nem, sund og melfri low-carb-dej til boller, naanbrød, pizza – og tærtebund”

    1. Nu prøvede jeg så uden HUSK, da jeg ikke havde noget. Selvom jeg var meget forsigtig med at vende det i hvederne, så blev det meget tyndt og specielt det sidste som skulle laves til “klatter” på bradepanden flød ud og sammen. Har jeg gjort noget forkert. Tænker de nok smager lige godt selvom udseendet er lidt sjov.

        1. Ja hviderne var så pisket så jeg kunne vende bumden på skålen i vejret. Det var mest det sidste i skålen som var tyndt. Men de smager super selvom de er noget flade.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Få de sidste nyheder direkte til din mail

May

Velkommen! Jeg hedder May, er 37 år, gift med Martin og mor til Uma fra `12 og Sofus fra `14. Når jeg ikke vander blomster i mit lille bådhus i Københavns Havn eller ripper nettet for nye rejsemål, bager jeg tonsvis af kager – gerne den slags man kan spise hver dag med god samvittighed, uden mel og sukker. Her på Sydhavnsmor.dk deler jeg et hav af sundere opskrifter, rejse- og kulturoplevelser, guider til DIY’s og en masse andet.

Populære indlæg

Webshop

Instagram

Scroll til toppen