Ting der gør hverdagen nemmere for en familie - Sydhavnsmor.dk

Sådan blev jeg selvstændig – Sydhavnsmor.dk

Annonce for ASE

Annonce for ASE

img_6473

Dagligt bliver jeg spurgt til hvordan jeg blev selvstændig, hvor lang tid det tog mig at bygge min egen virksomhed – Sydhavnsmor.dk, op. Hvad det kræver af tid, overskud og om jeg ikke vil fortælle lidt om vejen dertil. Det vil jeg forsøge at komme nærmere ind på i dette indlæg 🙂 Jeg har tidigere skrevet indlæggene “Om at tjene penge på at blogge” og “Så rig bliver jeg (ikke) af at blogge”, som kan give et indblik i det (mit) selvstændige arbejde.

Jeg er uddannet pædagog med en kandidat i pædagogisk antropologi. Ved siden af studierne har jeg siden 2003 arbejdet freelance som skribent for diverse magasiner og en enkelt avis – Urban. Til en middag hos en veninde i slut 2015, da jeg var på barsel med Sofus, fortalte mine veninder mig om deres nye selvstændige projekt – at blogge. Jeg kendte ikke meget til branchen, og havde slet ingen idé om at den faktisk kunne skabe en levevej for nogle. Og da slet ikke for mig. Alligevel fik de to piger overtalt mig til at oprette en blog hos Bloggers Delight, opgradere den til “Plus”, dvs. at man er synligt med i netværket, og senere købe domænet “Sydhavnsmor.dk” – et navn min søster fandt på.

Jeg havde ingen specifikke planer om hvad jeg ville skrive om. Jeg skrev primært – i en humoristisk og uhøjtidelig tone – om livet som mor på barsel. Jeg flettede lidt opskrifter ind, og pludselig tog læsertallet fart. På få måneder havde jeg over 40.000 unikke læsere på en måned. Som tiden gik, og barslen sluttede og jeg fik mere “mig”-tid, udviklede bloggen sig i en anden retning. Fra ikke at have kunne lave en kage der ikke blev brændt, blev en stort del af mit fokus at bage. Mel- og sukkerfrit, så de fleste af mine læsere kunne være med. Både dem med allergier og fobier 😉

Jeg gik fra at være “Plus-blogger” til at være “Premium-blogger”, dvs. at Bloggers Delight nu tog sig af eventuelle samarbejdsaftaler mellem firmaer og mig. At jeg tjente en smule på bannere, samarbejder osv. Det blev jeg fordi jeg havde fået mange unikke læsere. Der er ca. 350 premiumbloggere hos Bloggers Delight, og rigtig mange tusinde Plus- og Basisblogs. Jeg elskede – og gør i den grad stadig – at blogge, og startede udelukkende pga. lyst, ikke fordi jeg ville gøre en business ud af det. Men da jeg pludselig fik muligheden for at have min store hobby, som et bi-job, kunne jeg da ikke takke nej 🙂

Læserne kom ikke helt af sig selv. Jeg brugte mit netværk, oprettede en Facebook-konto der er tilknyttet bloggen, hvor jeg deler langt de fleste af mine indlæg for at komme længere ud til folk. Den er afgørende for at jeg får  det antal læsere jeg har hver måned på bloggen. Lige nu ligger det på ca. 40.000 unikke om måneden. Ligeledes oprettede jeg efter noget tid min instagram-profil, der også er tilknyttet min blog-virksomhed. Selvom den ikke er giga stor, eller likes mega hårdt, sender den også mange mod bloggen, når jeg sætter nye indlæg ind i bio.

“VOVESTYKKET er en podcast serie, der handler om at turde tænke vildt, handle vildt og undgå (store) fuck ups. Og om hvordan du giver dine idéer ben at gå på. Podcasten er til alle, der søger nye løsninger, tænker innovativt, udfordrer det etablerede, er udviklingsorienterede – og drevne. Uanset om de på papiret er studerende, lønmodtagere, iværksættere … eller drømmer om at blive det. Entreprenører i alle ordets betydninger; også kaldt de ’mentalt selvstændige’. Jeg har hørt de her podcasts, for de giver et rigtig godt indblik i den selvstændige verden, en verden hvor det i høj grad handler om at TURDE – springe ud i det, SATSE, VILJE – overskride grænser og prøve forskellige veje til det lykkes. At kaste sig ud som selvstændig er ikke bare noget man gør, eller noget man bliver tilbudt, men noget man kæmper for. 

Sådan er det også med min blog. Der er rigtigt mange der siger til mig, når de hører at jeg lever af at blogge, at de også tænker på at starte en blog, fordi det kunne de også godt tænke sig. Jeg giver high fives, og bakker op, for jeg elsker mit job – jeg elsker at skrive, og synes ærligt talt det ER verdens fedeste arbejde. Men det er ikke noget man gør med venstre hånd. De bloggere som jeg kender som lever af det, inklusiv mig selv, bruger meget tid og mange kræfter på det. Mit hoved er aldrig på ferie. Det kører konstant på øverste etage. Det er ikke et 8-16 job, og det er der ikke mange selvstændige virksomheder der er. Til gengæd har jeg en frihed i mit job, da jeg selv tilrettelægger mit arbejde. Jeg er min egen chef.

Jeg bliver inspireret af alt jeg møder på min vej. Af dig som læser, når du kommenterer på mine indlæg, sender mig en mail spørger om jeg ikke vil udvikle en ny opskrift med dét og dét, synes det bliver for meget med én type indlæg osv. Jeg inspireres også af mine kollegaer, nyhederne, mad jeg spiser på caféen, underboen, cykelhandleren og min familie. Jeg har senest lyttet til VOVESTYKKET #5 – Intern innovation :

vovestykket

“Hvordan vender man en supertanker med en speedbåd? Hvad betyder eksperimenter for nytænkning? Og hvad er vilkårene for at dyrke og styrke stærke innovationskulturer i nye og gamle virksomheder? Femte episode af Vovestykket handler om iværksættere, som arbejder indenfor rammerne af virksomheder. Det handler altså om intraprenørskab, om innovationsgarager, virksomhedskultur, besværlige chefer og det forandringsparate mindset”.

Super spændende – for innovation, idéudvikling og nytænkning sker jo i den grad også i større virksomheder. Mary A. Johansen, stifter af virksomheden Kebula, der hjælper store virksomheder med i højere grad at agere som startups, siger i podcasten “Go and fucking do it” – GØR noget i stedet for at TAL om det. Det gælder alle steder. Det samme bliver jeg nødt til som selvstændig blogger. Jeg bliver nødt til at tænke, hvem jeg allierer mig med, hvordan jeg gør det osv. for at den skal fange, være aktuel, i udvikling… Helt konkret har jeg fx selv netværket med andre i min branche. Vi har delt hinandens opskrifter/indlæg, linket til hinanden, gået til events og fået et større netværk derigennem, taget kontakt til personer jeg synes er spændende for at få viden til indhold og udvikling. Og så har jeg været heldig, at jeg har valgt et navn, Sydhavnsmor, der kommer hurtigt op, når man googler min elskede bydel – og dermed blevet interviewet til forskellige medier, fx Berlingske Tidende (læs her) og Femina (se her), som også har givet min bette virksomhed lidt opmærksomhed 😉

Desuden kan du høre i VOVESTYKKET #3 Slicing the elephant om hvordan rammer man verden med sine ideer. Dét er jo i den grad også virkelig interessant som entreprenør. Slicing the elephant handler om, hvordan man kommer ud over stepperne og bygger en forretning… Lyt til podcasten her.  

Som der siges med andre ord i VOVESTYKKET #5, er der ikke møy tid til at hvile på laurbærbladene for at skabe innovation 😉 Men har man en god idé skal man kaste sig ud i det. Satse og turde gøre det. Lade sig inspirere fra andre brancher og mennesker. Lære at blive bedre. Hele tiden teste og udvikle. Og så skal man ikke mindst synes det er SJOVT. Intet har drevet mig så meget som LYSTEN. At det hele vejen, også med lidt bumps, har været spændende og motiverende. Og jeg vil klart anbefale ALLE der overvejer at kaste sig ud i det selvstændige: GØR det – fordi du har lyst! 🙂 Og få gode tips og tricks af VOVESTYKKET som er en hel podcast-serie om entreprenørskab HER 🙂

“INSPIRATION ER NØGLEN TIL AT SKABE INNOVATION” (citat fra Vovestykket) – SÅ “GO AND FUCKING DO IT!” 😉 Når jeg ku’ kan du også <3

Du kan følge Sydhavnsmor på FacebookBloglovin’ og Instagram 🙂

   

6 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ting der gør hverdagen nemmere for en familie - Sydhavnsmor.dk