Den naturlige og sunde mascara der giver dig de VILDESTE vipper! - Sydhavnsmor.dk

11 ingredienser jeg ALTID har i mit (bage)køkken – Sydhavnsmor.dk

Som den mere faste læser måske har gennemskuet, er jeg ret bidt af at bage. Sundere sager. Alt andet ryger også ned, bare ikke i min egen hytte. Surt, jeg så går ud så ofte 😝

Følgende ingredienser bruger jeg næsten dagligt, og særligt når der skal bages søde, sundere sager. Hvis du kan lide nogle af mine opskrifter – eller generelt bare godt kan lide sundt bagværk, og somme tider klasker nogle af dem sammen (find alle mine opskrifter samlet HER), vil jeg anbefale dig at have følgende ingredienser stående i dit køkken. Alt kan købes i Helsebutikker, men jeg smider også lige nogle links samtidigt, hvis nu ikke du bor i nærheden af en sådan shop, eller ligesom jeg, bare er for doven til at cykle hele byen tynd for at finde det 😉

 

KOKOSOLIE erstatter smør eller almindelig olie. Kokosolie er god for kroppen (og mange andre ting, bare læs HER) så det bruger jeg ivrigt både når jeg bager og laver mad.

kokosolie

FIBER HUSK (den gule) er det samme som loppefrøskaller. Et naturligt produkt uden tilsætningsstoffer. Man bruger Fiber Husk til at binde væske, så når jeg bager kage og brød behøver jeg ingen mel til at binde. Desuden gør Fiber Husken også det, at det holder brød og kage frisk i længere tid. Og så siger ordet måske sig selv – Fiber Husk gør nemlig også din kost mere fiberrig 🙂

fiberhusk

MANDLER / MANDELMEL. Jeg bruger mandler/mandelmel i stedet for almindeligt mel. Eller når jeg bager sukkerfri marcipanbrød (en killer, du MÅ prøve). De giver foruden melkonsistens også en naturlig sød smag til bagværket.

mandelmel

VANILLEPULVER bruger jeg i næsten alt mit bagværk. Det gir en god, og igen – naturlig sød smag.

vanille

FIBER SIRUP / FIBER SIRUP GOLD er et alternativ til sirup (og sukker). Det indeholder intet sukker og er baseret på kostfibre. Gold søder 1:1 mens almindelig Fiber Sirup – som bl.a. anvendes af LCHF’ere – søder mindre. Golden, som jeg oftest bruger fordi den er så nem at forholde sig, pga. sødningsforholdet indeholder kun 6 g kulhydrat og 161 kcal (mindre end halvdelen af alm. sirup) pr 100 g.

fiber

fibersiruo

KOKOSFIBERMEL bruger jeg rigtig ofte, også som erstatning for almindeligt mel. Jeg bagte for nyligt fx disse mel – og sukkerfrie scones som var et KÆMPE hit både i min mave men også blandt jer læsere.

kokosfibermel

MANDELSMØR er godt til fx smør på brød, tilbehør til pandekager, på din havregrød, i smoothies eller i kager. NAM siger jeg bare.

mandelsmaer

SUKKERFRI CHOKOLADE – siger vel lidt sig selv. Er sukkerfrit OG chokolade. Det ka’ jeg sgu li. Og det kan mit bagværk også!

 

BAGEPULVER (GLUTENFRI). Hvis du ikke lider af glutenallergi, kan du bare bruge almindelig bagepulver. Dog er det et must i et bage-køkken 🙂

bageoulver

CHIAFRØ er et sundt frø, der bidrager med mange sunde egenskaber. De består af 20 % omega-3 fedtsyrer, som gør noget godt for hjernen og kroppen. De er også smækfyldt med protein, fibre, kalcium og antioxidanter. De hitter bare! Jeg brugte dem fx da jeg bagte bloggens mest populære indlæg – de grønne proteinrige boller, der kun indeholder 60 kcal pr stk.

chiafroe

PEANUTBUTTER er jo tæskelækkert bare at fråse. Men oftest putter jeg det nu alligevel i en chicken satay sauce eller når jeg laver disse nemme peanutbuttercookies der ALTID hitter, eller disse raw bites der heller ikke er til at stå for 😉

peanut_butter_uden_sukker

Hvilke ingredienser kan du ikke leve uden i dit køkken? 🙂

Er blendet med affiliatelinks 

Du kan følge Sydhavnsmor på FacebookBloglovin’ og Instagram 🙂

   

2 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Den naturlige og sunde mascara der giver dig de VILDESTE vipper! - Sydhavnsmor.dk