10 ting I måske ikke vidste om Sydhavnsmor

10 sunde og økologiske aftenmåltider til under en 20’er per mand 

Jeg har i den seneste tid virkelig slået mig løs i madlavningens verden. Jeg har eksperimenteret med budgetter (læs HER), og fundet ud af hvordan vi bedst muligt holder et rimeligt madbudget. Efterfølgende har jeg fulgt planen (læs HER), og tænkt i nemme hverdagsretter, der smager drøn godt, er sunde, økologiske og som alle fire mand herhjemme, inkl. avl, gider at spise. 

Her er 10 retter vi har spist i den sidste periode, du kan lave for under en 20’er per mand.

Beregnet til to voksne og to små børn (mine er 1 og 4 år): 

bøf

Hakkedrenge med bønnefritter og avocadoaioli.

Sådan gør du: Lav hakkebøffer af 400 g. økologisk hakkekød. Bønnefritterne laves, ved at tage en pose dybfrost Haricot Vert (grønne bønner) direkte fra fryseren, vende bønnerne i olie og salt og bage dem i ovnen, på en bageplade med bagepapir i ca. 25-30 min. ved 200 C. Avocadoaiolien laves af 1-2 avocadoer, 2 fed hvidløg, 1 spsk æblecidereddike, 1 knps. salt og 1 tsk dijonsennep. Blend balladen og servér sammen med bønnefritterne og hakkedrengene. 

grøntdeller

Blomkålsbøffer med kogte kartofler og tzatziki 

Blomkålsbøfferne er et mega-hit herhjemme. Opskriften finder du HER.

vietnamesiseruller

Friske vietnamesiske forårsruller med peanutcreme 

En af mine livretter. Opskriften findes HER

Tomatsuppe med blåskimmelost.

Lav en ganske alm. omgang øko-hakkedetomatsuppe (1 stort løg hakkes, 3 fed hvidløg, 1 lille tsk chiliflager, lidt olivenolie, 1 stæng bladselleri – kan undlades, 1 dåse tomatpure, 2 dåser flåede tomater, 5 dl vand, 3 stk grøntsagsbouillon,1 spsk eddike, 1 spsk tørret oregano, salt og peber blendes) og tilfør 100 g. blåskimmelost. Det smager så rocker godt, at Hells Angels synger!

Grillet Auberginesalat med gedeost.

 Jeg knuselsker denne salat! 1 stk skiveskåret stor aubergine grilles på en (grill)pande, hvorefter skiverne lægges på en bageplade, beklædt med bagepapir. 1 stk gedeostrulle skæres i skiver og lægges på aubergineskiverne. Bages i en 200 C varm ovn med salt og peber i ca. 10-15 min. til osten er gylden. Imens skylles 1 bakke rucula og lægges i bunden af et fad. Tilføj de grøntsager I synes om, evt. rester fra køleskabet i salaten, fx. cherrytomater, mango, agurk, radiser, æble, sukkerærter, basilikum… og evt. nogle nødder som pinjekerne, græskarkerner, mandler eller hvad de kan finde i skuffen. Dressing laves af olie, (æblecider)eddike, lidt honning, 1 tsk. dijonsennep, salt og peber. De færdigbagte auberginer med gedeost lægges ovenpå salaten og dressingen hældes over. Det er et shit-hit herhjemme!

æggemuffins

Æggemuffins med spinat

En super nem ret, der også egner sig rigtigt godt til gæster. Se opskrift HER.

rødbedebøf

Rødbedebøffer med ærter, tomat-løg salat og tzatziki

Sprøde, lækre og meget smagsfulde rødbedebøffer der ryger lige i løgneren på alle mand, her i Sydhavnen. Se opskrift på bøfferne HER (billede).

lowcarbpizza

Low-carb pizza med grillet aubergine, squash, friske tomater og rucula

Verdens nemmeste melfrie low-carb dej, der kan bruges til ALT! Se opskrift på dej HER. Opskriften giver to store pizzabunde. Steg -i olie – skiveskåret aubergine og squash på en (grill)pande med salt og peber. Dæk den for-bagte pizzabund med tomatpure og fordel aubergine og squash ud over pizzaen. Smid evt. også et finthakket løg over. Skær en frisk mozzarella i tynde skiver og fordel ud over pizzaen, drys med tørret oregano og dryp en smule olie ud over. Slut af med lidt salt og peber. Og smid pizzaen i ovnen på 200 C ca. 15-20 min. Når pizzaen er færdig toppes den med frisk rucula. Servér! Det smager som en DRØM!

Falafler med rodfrugter og persilledressing

Du er enten overskudsagtig og køber en pose med kikærter, kyler dem i en balje med vand og venter på de bliver bløde nok til at producere noget af. Eller du gør som jeg oftest gør, køber dem i dåse. Til fire mand, to store og to små, ville jeg nok købe to dåser. Hæld vandet fra den ene dåse og gem lidt vand fra den anden. Mix indhold og ca 1/6 af vandet fra den ene dåse, sammen med 3 store spsk tahin (sesam pasta), 1 løg, 4 æg, 4 fed hvidløg, evt. lidt citronsaft, 1 spsk frisk eller tørret koriander, 1 spsk spidskommen, 1 tsk salt, evt. lidt chili og 5 spsk (glutenfri) rasp. Når hele  molevitten er blendet, formes runde falafler som skal steges på panden i olie. Hvis du vil have dem fedtfattige er ovnen et alternativ. Men jeg synes nu, at panden er bedst 😉  Øko-rodfrugter (gulerødder, pastinakker, rødbeder…) kan købes i en pose til 20’er i Irma, eller andre steder. De skal skrælles, skæres i tern eller stave og vendes i olie – raps eller oliven – sammen med tørret oregano, eller rosmarin. Persilledressingen laves af neutral yoghurt, hvorefter der tilsættes salt, peber, evt. lidt citronsaft og en masse frisk persille.

Varme low-carb sandwich med mozarella, rucula og tomat

Brug samme dej som til pizzaen ovenfor. Drys evt. bollerne med tørret oregano, inden de bages i ovnen. Fyld bollerne med frisk mozzarella, skåret i skiver, skiveskåret tomat og rucula. Dryp evt. lidt olie med tørret oregano over fyldet. Eller hæld lidt pesto i sandwichen. Det smager SÅ godt!

*Rispapiret til de friske vietnamesiske forårsruller har jeg ikke kunne finde økologiske. Desværre. Desuden har jeg regnet priserne ud fra at man har ingredienser som salt, peber, olie, eddike osv. i forvejen, da jeg ved det er noget som de fleste har liggende på lager 🙂

Læs også “10 veje til en billigere og nemmere hverdag med økologi” og “Hvor billigt kan man brødføde en familie på 4 i en måned?”.

Du kan følge Sydhavnsmor på FacebookBloglovin’ og Instagram 🙂

Du kan følge Sydhavnsmor på FacebookBloglovin’ og Instagram 🙂

   

3 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

10 ting I måske ikke vidste om Sydhavnsmor